Nya Rosengårdsbiblioteket invigs 1 mars.

Dubbelt så stort – invigning av Rosengårdsbiblioteket

Onsdag 1 mars invigs det nybyggda Rosengårdsbiblioteket. Med tre våningar på 2 000 kvadratmeter är biblioteket dubbelt så stort som tidigare, har en egen våning för barn och unga och fler platser för studier, möten och läsfrämjande aktiviteter.

– Det känns fantastiskt att kunna säga att vi i Malmö satsar på biblioteken och går emot den nationella trenden. Biblioteken är demokratins kraftcentraler som bygger, upprätthåller och utvecklar våra samhällen, säger Pernilla Conde Hellman, kulturdirektör i Malmö stad.

I det nya biblioteket får barn och unga en egen våning på plan två. Där är det skofritt och våningen möter barnens egna önskemål av både plats för aktiviteter som utrymmen för lugn och ro.

– Jag är särskilt glad över att barnrättsperspektivet har genomsyrat hela processen, att barn och unga får äga en hel våning och att de har varit med att utforma platsen, säger stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson.

Även om stort fokus ligger på barn och unga gör ett dubbelt så stort bibliotek att alla besökare får mer plats. Biblioteket är uppbyggt så att första våning är till för mer snabba ärenden medan våning två och tre är tänkta för lite längre vistelser. Tredje våningen har mer flexibla rum, lätta att anpassa för exempelvis språkcaféer och andra aktiviteter.

På invigningen bjuds det på musik och olika aktiviteter, men framför allt är det ett tillfälle för besökarna att utforska Malmös nyaste bibliotek.

– Sedan vi började arbetet har jag sett fram emot att stå i trappan och se våra besökare fylla biblioteket. Jag hoppas och tror att Rosengårdsborna kommer känna av den glädje och omsorg som gått in i det här biblioteket, säger Maria Roijer, chef på Rosengårdsbiblioteket.

Bakgrund

Under 2019 kom ett politiskt beslut om att Rosengårdsbiblioteket skulle byggas om från grunden. Anledningen var att lokalerna var slitna och att utrymmet inte räckte till för det stora antalet besökare. I april 2021 startade rivningen och sedan dess har Rosengårdsbiblioteket haft service i en tillfällig lokal i Rosengård Centrum.

Invigning

Tid: onsdag 1 mars, klockan 11.00

Plats: Rosengårdsbiblioteket, Dicksons väg 6, i Rosengård Centrum

Vad: Invigningstal av kulturnämndens ordförande Janne Grönholm, kulturdirektör Pernilla Conde Hellman, stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson, Socialdemokraternas kulturpolitiska talesperson Lawen Redar samt Anna Heide från Trianon. Musik av El Sistema och aktiviteter för barn och unga.

För mer information, kontakta Maria Roijer, sektionschef Rosengårdsbiblioteket, 0709–95 52 36, maria.roijer@malmo.se

Utskickat av Johan Björkwall, kommunikatör Biblioteken i Malmö, 0768–78 63 23, johan.bjorkwall@malmo.se