Civilsamhället bidrar till att Malmöbor får arbete – avtal garanterar fortsättning

Arbetsmarknads- och socialnämnden beslutade i dag om tre idéburna offentliga parterskap (IOP). Överenskommelser har gjorts med Rädda Barnen, Yalla Trappan och Malmö Fotbollförening. Avtalen mellan Malmö stad och civilsamhället innebär att etablerade och framgångsrika satsningar på att få fler Malmöbor i arbete kan fortsätta.

Rädda Barnen ska arbeta med att förebygga utanförskap och verka för att unga som befinner sig i Malmö med tillfälligt uppehållstillstånd enligt Gymnasielagen får en möjlighet till hållbar etablering på arbetsmarknaden. Det ska ske genom bland annat jobbcoachning. Organisationen har lång erfarenhet av att arbeta och genomföra insatser för ensamkommande barn och unga, deras psykiska hälsa och för ett bra mottagande.

Överenskommelsen med Yalla Trappan innebär fler möjligheter för arbetssökande kvinnor att arbetsträna och komma ut på arbetsmarknaden. Genom Yalla Trappan ska kvinnor som är inskrivna hos arbetsmarknadsavdelningen erbjudas arbetsträning inom storkök eller lokalvård.

Malmö fotbollsförening bedriver en IOP-verksamhet där arbetssökande matchas med företag som fotbollsklubben samarbetar med inom ramen för MFF:s Karriärakademi. Tidigare har Karriärakademin vänt sig till arbetssökande mellan 18 och 29 år, men numera riktar den sig till alla inskrivna på arbetsmarknadsavdelningen vilket har bidragit till en bättre matchning för Malmöbor som söker arbete.

Avtalen sträcker sig från slutet av 2022 och ett år framåt med möjlighet till förlängning.

– Idéburna offentliga partnerskap med föreningar och organisationer är bra komplement till Malmös stads egna insatser för Malmöbor som söker arbete eller som behöver arbetsträna. Tillsammans kan vi lösa en stor och viktig samhällsuppgift och se till att fler får en egen inkomst med allt vad det innebär när det gäller självkänsla och trygghet, säger Sedat Arif (S) kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst.

– Jag är glad att vi fortsätter samverkan mellan civilsamhället och Malmö stad så att fler får erfarenhet av arbetslivet och egen lön. Det tror jag är viktigt för att växa som människa och känna tillhörighet, säger Joel Laguna (L) 1:e vice ordförande i arbetsmarknad och socialtjänstnämnden.

Sedat Arif, 0708-33 84 10

Joel Laguna, 0733-44 27 78