Bostadsförmedlingen i Malmö 100 år

Bostadsförmedlingen i Malmö 100 år

Den nionde januari 2013 firar Sveriges troligen äldsta bostadsförmedling sitt hundraårsjubileum. Då, precis om nu, var trångboddhet och lägenhetsstandard ett av de stora problemen. Det sågs som angeläget att få igång förmedling av lägenheter, såväl som att politiker och byggherrar fick insikt i bostädernas standard. Detta ledde till att byggmästare Johannes Lundahl tog initiativet till en kommunal bostadsförmedling 1913.

Under åren som gått har vi haft bostadskriser med nödbostäder och spekulationsskandaler, följt av egnahemsrörelsen, folkhemsbyggande och miljonprogram. Rivningen av områden klassade som osanitära och den efterföljande renoveringsvågen leder oss vidare till nittiotalet då bostadsförsörjningslagen, bostadsanvisningsslagen och bostadssaneringslagen avvecklades och bostadsförmedlingen får en ny roll på en avsevärt förändrad fastighetsmarknad.

Bostadsförmedlingen i Malmö heter numera Boplats Syd och förmedlade 2012 närmare 3 000 lägenheter åt 20 olika fastighetsägare. Under förra året förmedlades för första gången också lägenheter i Staffanstorp och Svedala kommuner. Och under 2013 kommer även lägenheter i Lomma kommun att förmedlas.

Under det gångna seklet har ett nytt Malmö växt fram, och befolkningen tredubblats och passerat 300 000 invånare. Vi har en lång historia att blicka tillbaka på under vårt jubileumsår, och vi startar på själva födelsedagen den 9 januari.

Välkomna till pressmöte onsdagen den 9 januari 2013 kl. 10.00

Lejonetpassagen, Stortorget, Malmö

Möt bland andra Göran Höckert från Fastighetsägarna Syd, stadsbyggnadsdirektören Christer Larsson och Boplats Syds chef Krister Hjelm.

För vidare information kontakta Boplats Syds chef Krister Hjelm, 040-34 24 56, 0709-34 24 56, krister.hjelm@malmo.se

Teschska Huset, Lejonetpassagen, Stortorget 8, Malmö

www.boplatssyd.se