Boplats Syd förmedlar lägenheter åt Rikshem i Helsingborg

Boplats Syd förmedlar lägenheter åt Rikshem i Helsingborg

Från och med 1 januari förmedlas alla Rikshems lediga lägenheter i Helsingborg genom Boplats Syd. Under första veckan har det funnits 10 lediga lägenheter att söka och hittills har flera hundra bostadssökande intresseanmält sig.

Det är bland annat lägenheter i Elineberg, Fredriksdal, Tågaborg och centrala Helsingborg som nu är lediga. Störst intresse har det varit för en 3:a på 74 kvm på Luggudegatan. Till denna lägenhet har fler än 100 personer anmält intresse. Och fler kan det bli. Ansökningstiden går inte ut förrän den 13 januari.

-  Vi är väldigt glada att Helsingborgs största privata fastighetsägare valt att samarbeta med oss. Fler lägenheter att förmedla innebär ytterligare ett steg mot att vara den självklara marknadsplatsen för hyresrätter i västra Skåne, säger Krister Hjelm, chef på Boplats Syd.

Rikshem är den senaste fastighetsägaren att ansluta sig till den regionala bostadsförmedlingen, och den andra fastighetsägaren i Helsingborg. Sedan våren 2013 har Boplats Syd förmedlat Fastighets AB Tornets lägenheter i Rydebäck. Överenskommelsen med Rikshem innebär att utbudet i kommunen blivit väsentligt större för de sökande.

-  Inom Rikshem har vi en ambition att använda oss av respektive stads boplats/bostadsförmedling. Vi tror att detta ökar transparansen och underlättar för sökande att hitta merparten av stadens hyresrätter på en hemsida. Vår förhoppning är därför att fler fastighetsägare i Helsingborg ansluter sig till Boplats Syd, säger Rikshems regionchef Ola Svensson.

För de som står i Rikshems bostadskö i Helsingborg finns möjlighet att överföra sin kötid, och information har gått ut separat till de berörda.

Krister Hjelm, chef Boplats Syd
Telefon: 040 – 34 24 56

Ola Svensson, regionchef Rikshem

Telefon: 010 – 70 99 851

Om Boplats Syd

Boplats Syd en regional bostadsförmedling som förmedlar lediga hyresrättslägenheter i Malmö, Burlöv, Helsingborg, Lomma, Lund, Svedala, och Staffanstorps kommuner.  Ett 30-tal fastighetsägare, såväl privata fastighetsägare som kommunala bostadsbolag, är anslutna. Under 2013 förmedlades närmare 3 500 lägenheter.

Om Rikshem

Rikshem är ett av Sveriges största privata bostadsbolag. Rikshem erbjuder bostäder och samhällsfastigheter i Stockholm, Uppsala, Linköping, Västerås, Norrköping, Helsingborg, Jönköping, Huddinge, Sundsvall, Halmstad, Södertälje, Solna, Kalmar, Nyköping, Lidingö, Sigtuna, Danderyd, Höganäs och Knivsta. Rikshem har ca 19 000 bostäder om sammanlagt 1 400 000 kvm till ett värde av drygt 17,9 miljarder kronor. Rikshem ska under de närmaste åren växa och äga och förvalta fastigheter till ett värde av 20-25 miljarder kronor. Rikshem ägs av Fjärde AP-fonden och AMF.