Boplats Syd förmedlar fler lägenheter

Boplats Syd förmedlar fler lägenheter

Siffrorna för Boplats Syds fjärde verksamhetsår visar på att utvecklingen går stadigt framåt. Under 2013 förmedlades 3443 hyreslägenheter, vilket är den högsta siffran sedan starten 2009. Det är också en ökning med 289 fler lägenheter jämfört med 2012. Nya avtal tecknades med fastighetsägare om förmedling i Lomma, Helsingborg, Lund och Burlövs kommuner, och det innebär att Boplats Syd nu har förmedlingsuppdrag i sju kommuner, och att antalet anslutna fastighetsägare passerade 30 till antalet.

- Det är roligt att vårt arbete med att få in fler lediga lägenheter från fler fastighetsägare i fler kommuner har gett resultat. Förhoppningen för kommande året är att vi också ska få med flera av de kommunala bolagen i västra Skåne i verksamheten, säger Krister Hjelm, chef på Boplats Syd.

Vid årets utgång den 31 december fanns det 35 163 registrerade bostadsökande, vilket är 5083 fler än vid samma tid året innan. Av dessa sökte 9 639 minst 10 lägenheter under året.

- Det ökade antalet registrerade bostadssökande har inte påverkat kötiden som krävts för att få en lägenhet i Malmö. Ökningen från 2012 är endast 17 dagar. Men antalet ködagar som faktiskt krävts varierar beroende på storlek, hyra och läge. Det framgår i den statistik vi tagit fram, säger Krister Hjelm.

Den genomsnittliga kötiden för ett förstahandskontrakt i Malmö var 988 ködagar. Det lägsta antalet ködagar under året för en förmedlad lägenhet var 3 dagar, och det högsta 4119.

För olika typer av boende varierar antalet ködagar. Av de 3293 lägenheter som förmedlades i Malmö under 2013 (siffor inom parantes avser 2012) var 95 (121) seniorboende. Den genomsnittliga kötid som krävts för dessa var 1 677 (1 129) dagar. 4 (2) var trygghetsboende med den genomsnittliga kötiden 1 014 (71) dagar, och 565 (613) var studentbostäder med en genomsnittlig kötid på 379 (301) dagar. 220 (179) lägenheter var nyproduktion med den genomsnittliga kötiden 451 (518) dagar.

- Vi har bostadsbrist i regionen, som syns tydligast för de som ska ta sig in på marknaden. Här har en regional bostadsförmedling en roll att spela. Om vi samlar de kommunala bostadsbolagen och så många privata fastighetsägare som möjligt, på en och samma plats blir det enklare för medborgarna att söka och hitta bostad när behovet uppstår.

Ladda ner Boplats Syd i siffror 2013 här: http://www.boplatssyd.se/sites/all/files/pagefiles/statistiken2013_boplatssyd_bilaga.pdf

Krister Hjelm, chef Boplats Syd, telefon: 040 – 34 24 56

Om Boplats Syd
Boplats Syd en regional bostadsförmedling som förmedlar lediga hyresrättslägenheter i Malmö, Burlöv, Helsingborg, Lomma, Lund, Höganäs, Svedala, och Staffanstorps kommuner.  Ett 30-tal astighetsägare, såväl privata fastighetsägare som kommunala bostadsbolag, är anslutna. Under 2013 förmedlades 3443 lägenheter.