Blyg nykomling i Folkets Park

I lördags sågs årets första känguruunge sticka ut sin nos ur sin mammas pung på Terrariet i Folkets Park. Känguruungen, som är av arten Bennetts känguru, är Terrariets femte känguru men det kommer ta tid innan den ger sig helt tillkänna.

- Nu har den precis börjat se sig om i världen, men det kommer dröja ytterligare en månad innan den hoppar helt ur pungen, säger Frank Madsen, föreståndare för Terrariet i Folkets Park, och fortsätter:

- Men när den väl har hoppat ur pungen är den mycket  nyfiken och springer runt och vill upptäcka allt på en och samma gång.

Bennetts känguru är en art som är talrik i Australiens östra och södra delar och på Tasmanien. Den är väldigt härdig och tål kyla bra. Av Terrariets fem kängurus är det en som är albino och som ofta väcker uppmärksamhet hos besökarna.

Till sist vill Frank utlysa en tävling:

- Eftersom känguruungen inte har något namn vill vi få in namnförslag. Den som kommer på det roligaste namnet vinner en personlig guidning i Terrariet för fyra personer.

Läs mer om tävlingen på www.malmofolketspark.se

För mer information kontakta: Frank Madsen tel. 040-305237