​Björkhagens förskola återuppstår i ny skepnad

​Björkhagens förskola återuppstår i ny skepnad

Nu byggs Björkhagens förskola i Rörsjöstaden upp igen, med plats för upp till 110 barn. Stadsbyggnadsnämnden beviljade bygglov på torsdagen.

Björkhagens förskola revs för ett år sedan på grund av mögelskador. När den nu återuppstår får den ett helt nytt utseende. Huset byggs i vinkel i tre plan med terrasser, där den översta våningen bland annat rymmer ateljé, kreativitetsrum och rum för våt lek. Alla fönster i byggnaden är låga, så att barnen kan se ut mot Disponentgatan och gården.

Även gården byggs om och är indelad i en trygg, en aktiv och en vild zon, där en rutschkana förbinder terrassen på plan två med gården. Det föreslås finnas frukt och bär och att barnen själva får möjlighet att odla. Skyddade sovplatser ger bra förutsättningar för barnen att vistas ute länge. Gården uppfyller med sina 2746 kvadratmeter den minsta rekommenderade uteytan, men däremot inte Malmö stads riktlinjer för uteyta räknat per barn. Detta bedöms uppvägas av den fina lekmiljön, gården har en hög så kallad lekvärdesfaktor.

Björkhagens förskola beräknas stå färdig under 2018.

– Förskolan får en fantastisk utemiljö, och visar att det verkligen går att bygga förskolor med hög kvalitet för många barn mitt i centrum, säger Sofia Hedén (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Sofia Hedén 0703 56 41 68
Frida Roijer, pressekreterare, 0768 70 52 57