Barnlandet flyttar till Lördagsplan!

Barnlandet flyttar till Lördagsplan!

Kreativt kaos, flödande fantasi och skojigt spring på större yta. Med internationella hjältar, berättelser från när och fjärran och aktiviteter i världsklass. Det är vad som gäller på Malmöfestivalens nya stora barnland!

Nu flyttar Malmöfestivalens barnland till Lördagsplan. Tillsammans med Stadsbiblioteket och Sagolekplatsen bildas en gyllene triangel för Malmös yngsta festivalälskare. Barnen får gott om plats att ta för sig och upptäcka när parken fylls av fysiska lekar, sportiga utmaningar, eget skapande och mysigt häng.

– Det är en satsning som går i linje med Malmö stads fokus på att göra Malmö till Sveriges barnvänligaste stad. Det känns roligt att kunna göra något stort, generöst och lustfyllt för barnen, säger Malmöfestivalens projektledare Pella Ström.

Genom samarbetet med Stadsbiblioteket och läget intill Sagolekplatsen vill Malmöfestivalen erbjuda upplevelser som lever vidare i barnens vardagliga verklighet. Tillsammans väcker vi lust, uppmuntrar till mod och visar att styrka handlar om så mycket mer än muskler. Och framför allt vill vi att barnen ska ha så otroligt kul att både de och deras föräldrar längtar tillbaka.

– Malmös mångfald är vår tillgång och barnens fantasi är vår möjlighet. För att lyfta det är vi oerhört glada över samarbetet med det internationella designkollektivet 12-na och deras kreativa verkstad Yomonstro, säger Malmöfestivalens barn- och ungdomsbokare Jennie Larsson.

Yomonstro lek fram ditt inre monster
Äntligen får Malmös alla ungar uppleva fenomenet Yomonstro och omsätta sin fantasi i lek, hantverk – och monster.

Yomonstro är en kreativ textilverkstad med ursprung och inspiration från festivaler i Latinamerika. Aktiviteterna bygger på att vi kan närma oss det främmande från en ny vinkel, genom att skapa en mask, ett alter ego. Barnen får glänta på dörren till en fantasivärld där allt är möjligt och man kan vara vem, eller vad, som helst.

Bakom konceptet står konstkollektivet 12-na (uttalas ungefär ”dåséna”, från spanskans ord för dussin, docena), med designerduon Mariano Breccia och Mechi Martínez i centrum, som i många år arbetat för att förändra synen på konsumtion och väcka konstruktiva tankar om återvinning, inte minst hos barn. Maskerna och allt runtomkring tillverkas av återvunnen kartong och tyg som samlas in i Malmö. Tillsammans tar vi något gammalt och till synes förbrukat och ger det nytt liv.

Finalen blir på fredagen 21/8 kl 16.00, då alla masker och deltagare får chansen att gå med i Yomonstro-tåget. Vi utlovar en explosion av kreativitet och glädje värdigt en Sydamerikansk karneval.

Välkomna till Barnlandet på Lördagsplan!

Film om Yomonstro: https://vimeo.com/49315367

Kontaktuppgifter: