Barnkonventionens årsdag firas med barnrättsforum och manifestation

Tisdagen den 20 november 2012 fyller Barnkonvention 23 år. I Malmö arrangeras forum och manifestation för att fira, uppmärksamma och stärka arbetet med barnets rättigheter.

För att uppmärksamma och stärka arbetet med barnets rättigheter i Malmö arrangeras tisdagen den 20 november 2012 ett Barnrättsforum. Det är det nybildade nätverket Malmö för barnets rättigheter som bjuder in till diskussion och dialog. Dagen avslutas med en gemensam manifestation och ballongsläpp. Samtidigt som ballongsläpp sker vid Barnrättsforum sker ballongsläpp på några av de skolor som under hösten fått besök av nätverkets barnrättspiloter.

Vad? Barnrättsforum
Var? Teknikens och Sjöfartens hus, Malmöhusvägen 7A, Malmö
När? Klockan 08.30-12.00, tisdagen den 20 november 2012
Moderator: Soledad Piñero Misa, grundare av företagen Retoy och Diferencia.

Media inbjuds härmed att vara med vid Barnrättsforum.

Hålltider under Barnrättsforum
09.00-09.30  Introduktion
09.30-10.15  Barnrättshighfive; övning för att belysa Barnkonventionens olika rättigheter.
10.15-10.25  Ingela Sjöberg, Kommunförbundet Skåne, om nationella och regionala satsningar kring Barnkonventionen
10.25-11.20  Gruppövning. Goda exempel och utmaningar i arbetet med Barnkonventionen
11.20-11.30  Summering av dagen
11.30-12.00  Barnrättsmanifestation Malmö för barnets rättigheter

För mer information om Barnrättsforum och manifestationen, kontakta:
Gustavo Nazar, Centrum för pedagogisk inspiration, Utbildningsförvaltningen, Malmö stad, tfn: 0703-76 14 98, e-post: gustavo.nazar@malmo.se
Terése Bergsten, Rädda Barnen, mobil: 0705-50 29 21, e-post: terese.bergsten@rb.se

FAKTA
Den 20 november fyller FN:s Barnkonvention 23 år och det är 22 år sedan Sverige ratificerade konventionen.
Nätverket Malmö för barnets rättigheter bildades för att kraftsamla kring förverkligandet av barnets rättigheter i Malmö och består av: BRIS, Rädda Barnen, Röda Korsets ungdomsförbund, Plangruppen Malmö, Malmö stad, Unicef, Malmö FN-förening, Tjejer i Förening och Watch it!
Folkhälsoenkät för barn och unga 2012 visar att endast 25 procent av eleverna i årskurs 9 vet vilka rättigheter de har enligt Barnkonventionen. Under hösten 2012 har nätverkets barnrättspiloter varit ute i mellanstadieskolor och informerat barn om deras rättigheter utifrån konventionen.