Bättre ålderskontroll vid försäljning av folköl, snus och cigaretter

Malmös butiker blir allt bättre på att kontrollera åldern vid försäljning av folköl, snus och cigaretter. Den positiva utvecklingen fortsätter när det gäller kontroll av legitimation i Malmös butiker vid försäljning av cigaretter, snus och folköl.

- Vid årets provköp i 139 butiker fick 30 procent av de 18-åriga provköparna köpa folköl, snus och cigaretter utan att visa legitimation. Motsvarande siffra 2007 var 44 procent och 2006 var det hela 73 procent av butikerna som inte kontrollerade åldern. Under de senaste två åren har det skett en stor förbättring, berättar Marie Pauly, enhetschef på Tillståndsenheten.

- Ett av skälen till den positiva trenden är att Malmö stad nu arbetar mer aktivt med frågan. Det finns dock mycket kvar att göra för att få samtliga butiker att följa reglerna för kontroll av 18-årsgränsen vid försäljning, berättar Marie Pauly.

Bakgrund
Malmö stad har till uppgift att stödja, informera och kontrollera att de butiker som säljer folköl och tobaksvaror följer alkohollagen och tobakslagen.

Arbetet är i huvudsak inriktat på att informera butiker om de regler som gäller och stödja dem så att de lever upp till kraven. Syftet med provköp är att få klarhet i hur väl detta arbete fungerar samt att se om butikerna i Malmö följer reglerna vid försäljning. Vid provköpen kontrolleras om butiken begär legitimation vid försäljning, så de på så sätt försäkrat sig om att de inte säljer till någon som är under 18 år.

Enligt lagen får man inte sälja folköl eller tobaksvaror till dem som är under 18 år. Lagen säger också att de som säljer måste få klarhet i (förvissa sig om) att de som köper är över 18 år gamla. För att undvika att sälja till någon som är under 18 år är rekommendationen att man ska begära legitimation (SIS godkänd) på alla som ser ut att vara 25 år eller yngre.

Hur genomförs provköp?
Malmö stad sänder ut ett informationsbrev till samtliga försäljningsställen av folköl, cigaretter och snus en tid innan provköpen genomförs. I brevet informeras om de regler som gäller vid försäljning samt att provköp kommer att ske under året.

Provköpen genomförs på ett slumpmässigt urval av stadens butiker i samtliga stadsdelar. Butiken besökts av 18-19 åriga ungdomar som försöker köpa folköl, cigaretter eller snus. De butiker som säljer utan att kontrollera legitimation vid provköpen kontaktas och informeras om att Malmö stad startat en utredning. De butiker som klarat provköpen informeras om det vid provköpstillfället samt får ett intyg.

- Konsekvensen för butiken som säljer folköl utan att kontrollera legitimation kan vara en erinran eller varning. De butiker som vid tidigare tillfällen har brutit mot alkohollagen riskerar att få försäljningsförbud under 6 eller 12 månader. En butik som säljer tobaksvaror utan att kontrollera legitimation riskerar ett föreläggande med ett vite på belopp mellan 5 000 och 20 000 kr, berättar Marie Pauly.

Marie Pauly, enhetschef på Tillståndsenheten tel 040-34 50 57 alt 0708-14 51 57

Thomas Christensson, utredare på Tillståndsenheten, 040-34 48 69