Avtal om bebyggelse vid Triangeln

Nu är det bara kommunfullmäktiges beslut som saknas för att parkeringsplatsen söder om Triangelns köpcentrum ska kunna börja bebyggas. Tekniska nämnden har idag för sin del godkänt köpeavtalet mellan Malmö stad och NCC Triangeln Projekt AB. Köpeskillingen är 148 miljoner kronor.

Köpet gäller fastigheten Innerstaden 6:148 och del av fastigheterna Kaninen 28 och Innerstaden 6:59, som ligger söder om Triangelns köpcentrum.

– Det är oerhört värdefullt att ett avtal äntligen är klart, säger tekniska nämndens ordförande Emmanuel Morfiadakis. Bebyggelsen får stor betydelse för den fortsatta utvecklingen av området kring den nya citytunnelstationen vid Triangeln.

Köpare är NCC Triangeln Projekt AB, ett bolag inom NCC-koncernen. NCC Fastigheter AB erhöll tillsammans med Skanska Öresund AB år 2000 en markanvisning omfattande delar av fastigheterna Kaninen 28 och Innerstaden 6:59.

Genom avtal mellan NCC och Skanska avtalade bolagen om överlåtelse av sin respektive markanvisning och därmed också byggrätten till endera parten. Avtalet godkändes av tekniska nämnden 2005-05-25. NCC blev då slutligen den part som övertog markanvisningen.

Den totala köpeskillingen uppgår till 148 miljoner kronor.

Bostäder, butiker, kontor, restauranger och underjordiskt garage
Platsen är idag obebyggd och används som parkeringsplats. Den planerade bebyggelsen kommer bland annat att innehålla butiker, restauranger, kontor och cirka 80 bostäder samt eventuellt ett hotell. En huvudentré till köpcentrumet kommer att finnas mot S:t Johannesgatan och längs gatan planeras också för lokaler möjliggör restaurangetableringar.

För att förbättra stadsmiljön ska personbilar och lastfordon ledas in i ett underjordiskt garage i två plan genom en tunnel/ramp med infart från Pildammsvägen.

När garaget och NCC:s byggnation är färdiga om något år kommer busstrafiken att flyttas från Södra Förstadsgatan och i stället att ledas i Rådmansgatan. S:t Johannesgatan och Smedjegatan kommer att stängas av för genomfartstrafik.

Kommunens kostnad för tunneln/rampen utgör 45 miljoner kronor och ska betalas genom avdrag från köpeskillingen.

För ytterligare information och kommentarer:

• Emmanuel Morfiadakis, tekniska nämndens ordförande, 0708-343112
  • Börje Klingberg, fastighetsdirektör, 0706-653142