Av finaste ull - innan lammen tystnar. Malmö Museer presenterar Hot spot - ett forum för samhällsdebatt

På söndag den 9 november öppnar Malmö Museer "Av finaste ull", en utställning om djur och djurhantering i Sverige och i världen. Huvudspåret är djurplågeriet av australiensiska merinofår som i våras blev internationellt uppmärksammat efter inslag på TV4s program Kalla Fakta och Nyheterna. Frågor kring internationella transporter av slaktdjur och svensk djurhållning berörs också.

"Av finaste ull" invigs den 9 november kl 14.00 av Therese Bengtsson, pressekreterare på Jordbruksdepartementet och Johan Beck-Friis, informationschef på Sveriges Veterinärförbund. Talar gör också Katarina Lingehag-Ekholm från Malmö Museer.

Utställningen kommer att innehålla starka bilder på djurplågeri och slakt och Malmö Museer vill därför varna känsliga besökare.

I produktionen har Malmö Museer samarbetat med både svensk och internationell expertis på området.

Vill ni veta mer om utställningen, kontakta:
Katarina Lingehag-Ekholm, Malmö Museer, tel 040-34 44 26, mobil 0734-47 35 28, e-post: katarina.lingehag-ekholm@malmo.se.

Pressvisning
Torsdag 6 november kl 13. Deltar gör bland annat Katarina Lingehag-Ekholm, Malmö Museer.

För att beställa pressbilder, kontakta informatör Louise Andersson:
e-post louise.m.andersson@malmo.se, tel 040-34 42 00.

Semiarier
- En dag i djurskyddets tecken. Om konsumentattityder och djurskydd. 19 november kl 10.00 - 16.00. Plats: Trelleborgen i Trelleborg. I samarbete med: Djurvänliga konsumenter, Djurskyddet Sverige, Trelleborgs kommun och Kommunförbundet Skåne.
- Tema "Djurtransporter - Blir det förbättringar för djuren med de nya besluten och reglerna i EU?" 15 januari 2009 kl 19.00 i utställningen. Med bland annat Kristina Odén, etolog och handläggare på Jordbruksverket.
- Tema "Från vegan till slaktare - Har vi rätt att hålla och använda djur?" 29 januari 2009 kl 14.00 i utställningen. Moderator Katarina Lingehag Ekholm.

* Hot Spot är en rumsligt starkt komprimerad utställning med fokus på ett aktuellt samhällsproblem. Den är ett forum för samhällsdebatt och en plats där kulturella fenomen medvetandegörs. Det kan också vara seminarier, debatter, performance, workshops el.dyl. länkade direkt till den faktiska utställningen.

Kulturförvaltningen: Louise Andersson

Kommunikatör Wisdome-projektet på Malmö Museer 040-34 42 00