Arbetet med en metroförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn fortsätter

Arbetet med en metroförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn fortsätter

Köpenhamns kommun har som en del av utvecklingen av den nya danska metrolinjen M5 tagit fram en miljökonsekvensbeskrivning som också inkluderar anslutning till Öresundsmetron. Malmö stad har fått möjligheten att yttra sig och anser att miljökonsekvensbeskrivningen är väl genomarbetad, visar på den stora samhällsnytta som en utbyggnad skulle innebära. Malmö stad ställer sig också positiv till ambitionen att reducera koldioxidutsläppen jämfört med tidigare byggda metroanläggningar.

I sitt yttrande förespråkar Malmö stad en linjedragning mellan København H till Østerport via Lynetteholm, som den bästa lösningen för att metrolinje M5 och Öresundsmetron ska kunna ansluta med varandra. En förutsättning för detta är att en förgreningskammare, där linjerna möts, byggs.

De uppdaterade prognoser som Malmö stad tagit fram visar att bygget av en förgreningskammare längs M5-linjen skulle innebära fördubblad turtäthet för både M5 och Öresundsmetron under rusningstid. Det skulle betyda en avgång var 90:e sekund, att tillgängligheten ökar samt att fler valmöjligheter för resenärerna över sundet erbjuds.

– En framtida Öresundsmetro kräver att den svenska och danska regeringen påbörjar en dialog och att det tillsätts en bilateral utredning som tar höjd för transportbehov, säkerhetsfrågor och vikten av fortsatt arbetsmarkandsintegrering i regionen. En metro behövs både för att säkra svensk export och tillväxt och för en hållbar klimatomställning, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– En Öresundsmetro skulle knyta samman våra två städer på ett ännu tydligare sätt och göra det enklare för Malmöbor och köpenhamnare att mötas. Den skulle öka möjligheten att resa smidigt och hållbart för att ta del av kulturutbudet på båda sidor om sundet, för att jobba och studera. Vi kommer ha som högsta prioritet att projektet ska ha höga klimat- och miljöambitioner, säger Stefana Hoti (MP), vice ordförande kommunstyrelsen.

– För att vår gemensamma arbetsmarknadsregion ska ha möjlighet att växa sig starkare och mer välintegrerad krävs en Öresundsmetro. Projektet är en nyckel i vår gemensamma vision för en mer sammanlänkad och klimatsmart region, där bättre förbindelser kommer att stärka både transporten och samarbetet mellan våra länder, säger Roko Kursar (L), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Bahhar Mohammadi Norén, politisk sekreterare (S), 076-8515961

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97