"Anmäl alltid brottslighet till polisen"

Efter den senaste tidens oroligheter på Seved uppmanas nu de boende att alltid anmäla brottslighet till polisen.

– Det är väldigt viktigt att polisen får in anmälningar. Då kan de prioritera just det området i sin planering, säger Anders Malmquist, stadsdelschef i Södra innerstaden.

Sommaren har varit relativt lugn i Seved och polisen kunde redan i vintras se en trend med färre anmälda brott – en trend som har fortsatt. Men de senaste veckorna har det förekommit skadegörelse och några bilar har satts i brand. Enligt polisen kommer det dock in få anmälningar om brott.

Som en del av det områdesprogram som stadsdelsförvaltningen bedriver sedan ett år tillbaka har polisen utsett vissa så kallade mikroplatser i Seved. Det kan vara ett gathörn där det regelbundet uppstår stökigheter. Polisen bevakar då platsen vid en viss tid varje dag. Den taktiken har gett gott resultat.

– Men polisens resurser är ju begränsade och om det inte kommer in anmälningar från de boende om det som händer i området så finns risken att polisen måste prioritera annat. Det är väldigt viktigt att de får in anmälningar så att de kan prioritera rätt. Jag vill be alla som bor i Seved att vara uppmärksamma och kontakta polisen när de ser brottslighet, säger Södra innerstadens stadsdelschef Anders Malmquist.

– Anmäl också till socialtjänsten om ni ser barn eller ungdomar som riskerar att fara illa eller vistas i farliga miljöer. Ju mer information vi får desto bättre insatser kan vi genomföra.

Han framhåller också att det är viktigt att som boende inte känna uppgivenhet utan att fortsätta fokusera på det som redan blivit bättre.

– Under det senaste året då vi jobbat i områdesprogrammet har vi sett ett stort engagemang från de boende. Tillsammans har vi åstadkommit betydande förbättringar på Seved och mycket mer är på gång. Nu ska vi inte låta de negativa händelserna lägga en blöt filt över engagemanget och framtidstron.

– Positiv förändring sker stegvis över tid. Vi har redan sett minskad kriminalitet, ökade möjligheter till bra fritid för barn och unga, aktiviteter för äldre och oseriösa fastighetsägare har lämnat området.

– Låt inte några få tillåtas förstöra för alla fantastiska människor som verkar för Seveds bästa, säger Anders Malmquist.

Kontakt:

Anders Malmquist, stadsdelschef i Södra innerstaden: 0708-54 02 08, anders.malmquist@malmo.se

Områdesprogram Seved

Områdesprogram Seved bedrivs sedan hösten 2010 av stadsdelsförvaltning Södra innerstaden. Programmet har som mål att skapa ett tryggt och bra område att leva, bo och arbeta i. Delaktighet är en viktig framgångsfaktor - vi samarbetar med boende, föreningar, fastighetsägare, polis och företag. Vi sätter tryck på oseriösa fastighetsägare i området för att höja standarden på boendet. Kulturen och odlingarna blomstrar. Vi satsar på ungas sysselsättning, bland annat genom sommarpraktiken Ung i Seved, en inspelningsstudio och gratis fritidsaktiviteter. Läs mer på www.malmo.se/seved