Alla ska bidra till minskat energianvändande

Alla ska bidra till minskat energianvändande

Med anledning av den energikris som råder i Sverige och världen ser alla Malmö stads nämnder över sin energiförbrukning. Genom att minska energianvändningen kan elförsörjningen förbättras och säkras.

Malmö stad har länge arbetat systematiskt för minskad energianvändning och ökad energieffektivisering. Resultatet är en minskad energianvändning med 33 procent sedan 2001. Kommunen har också utökat sin egen produktion av förnybar energi, vilket bidrar till ett mer hållbart energisystem på sikt, men också till minskad sårbarhet när energipriserna svänger kraftigt.

Med anledning av den ansträngda energiförsörjningen i Sverige och världen har det fattats beslut om ytterligare åtgärder för att säkra energiförsörjningen. Alla nämnder har fått i uppdrag att se över energianvändningen i sina verksamheter.

De energibesparande åtgärderna som genomförs är både långsiktiga och tillfälliga. I nuläget handlar det om att minska belastningen på elsystemet och sänka elkostnaderna, på sikt om att minska det totala behovet av energi under många år framöver och verka för ett hållbart system.

Några av de åtgärder som genomförs är temperatursänkning och driftminskning av ventilation i kommunens fastigheter. Utrustning byts ut till mer energisnål och lampor får LED-belysning. Till exempel är all julbelysning utbytt till LED-lampor i år. Samtidigt sker vinterarrangemang i mindre skala eller ställs in helt för att ytterligare spara energi. Evenemanget Vinterdröm är något mindre än tidigare år och endast en isbana öppnar. Minskad gatubelysning har stor effekt på energiförbrukningen och i dag lyser gatubelysningen i snitt 30 minuter kortare per dygn. På ett år sparar det 970 000 kilowattimmar.

Förutom energibesparande åtgärder i de egna verksamheterna erbjuder Malmö stad också kostnadsfri rådgivning till företag och Malmöbor som vill sänka energiförbrukningen och -kostnaden.

– Vi måste alla hjälpas åt för att hantera situationen vi är i och genomföra de åtgärder vi kan. Att ständigt arbeta med energioptimering är en del av vår klimatpolitik och något som vi kommer att fortsätta med under lång tid. På kort sikt handlar det också om att höja medvetenheten om att även små förändringar gör skillnad, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Likt resten av Europa står Malmö stad inför stora utmaningar i arbetet med att hitta en hållbarhet i sin energiförbrukning. Det är därför av stor vikt att kommunen, i nära samarbete med civilsamhället och Malmöborna, fortsätter det pågående strategiarbetet för att effektivisera energianvändningen i staden. På detta sätt kan vi stärka den lokala elförsörjningen samtidigt som vi gör en viktig insats för miljön och klimatet, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

– Malmö stad kan göra verklig skillnad när det gäller hur mycket energi som används lokalt. Genom att vi sparar energi tar vi ett viktigt steg för att minska energiproducenternas behov av att elda gas eller olja i vinter. Vi ska vända på varenda sten för att minska energiåtgången, utan att vår service till Malmöborna drabbas, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701-48 46 24

Roko Kursar nås via Tena Kotvas, politisk sekreterare, 0738-56 79 36

Stefana Hoti nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20