Äntligen grönt ljus för nytt polishus i Vintrie

Äntligen grönt ljus för nytt polishus i Vintrie

I november valde Moderaterna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet att gå samman och tillfälligt stoppa planerna på ett nytt polishus i Malmö genom att återremittera ärendet i kommunfullmäktige. I dag fattade tekniska nämnden ett nytt beslut om försäljning för att polishuset ska bli verklighet.

Köpare av fastigheten är Specialfastigheter Sverige AB som planerar för ett helt nytt polishus i Vintrie i södra Malmö. Polishuset ska bli arbetsplats för närmare 500 medarbetare, bland annat utredare och ingripande personal i dygnet runt-verksamhet. Huset ska även ha besöksfunktioner för att kunna ta emot anmälningar från allmänheten.

Priset för fastigheten uppgår till strax över 50 miljoner kronor. För Polismyndigheten handlar det om ett 15-årigt hyresavtal, vilket regeringen har sagt ja till. Polishuset är tänkt att stå klart år 2026.

– Jag kan bara beklaga att beslutet om ökad lokal polisnärvaro försenats på grund av en ohelig allians som låtit opportunism gå före ökad trygghet för Malmöborna. Med dagens beslut kan vi äntligen se fram emot ett nytt polishus i Malmö och en förstärkning av myndigheten i regionen, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd och tekniska nämndens ordförande.

– Malmöbor har rätt att förvänta sig att Malmös politiker ska prioritera tryggheten i staden framför politiska självändamål. Ett nytt polishus i Vintrie hade ökat polisnärvaron samtidigt som det mycket viktiga trygghetsskapande arbetet stärkts. Att ett beslut nu fattats som öppnar upp för att detta äntligen ska bli verklighet är oerhört glädjande, säger Håkan Linné (L), tekniska nämndens vice ordförande.

– Det är positivt att arbetet med ett nytt polishus i Malmö nu kan fortsätta, och att den osäkerhet som de fyra partierna skapade med sitt agerande nu är avvärjd, säger Stefana Hoti (MP), ledamot i tekniska nämnden.

Andreas Schönström, 0709-11 68 97

Håkan Linné, 0701-89 36 31