Ängens dag

Den 2 augusti firas Ängens dag i Malmö. På Ängens dag håller Svenska Naturskyddsföreningen manifestationer för den svenska ängen på ett 100-tal platser runt om i landet. I Malmö kan man se får-agility, lära sig mer om biets värld, se ardennerhästen dra slåtterbalken och lyssna till föredrag om traktens kulturarv och flora. Detta och mycket mer tar plats på Kvarnby Golfklubb och Wowragården i Södra Sallerup mellan kl 10.00 och 15.00. Mat- och kaffeservering finns och utställningen på Wowragården är öppen. Arrangemanget är ett samarbete mellan Malmö Museer och Kvarnby Golfklubb.

Ur programmet den 2 augusti:
På Wowragården
- Ringdans och smådans med hembygdsgillet Malmö (kl 10.30)
- Gutefår visar agility (kl 10.45, 11.45, 12.45)
- Den gröna musiken. Föredrag med musikarkeolog Cajsa S Lund (kl 14.00)

På ängen, Kvarnby Golfklubb
- Ängens vilda flora. Föredrag med växtekolog Mårten Hammer (kl 10.15, 12.00)
- Traktens kulturarv - från stenålder till enskifte. Föredrag med stadsantikvarie Anders Reisnert (kl 11.00, 13.00)
- Skördedans m.m. med Hembygdsgillet Malmö (kl 13.45)

- Program.
- Mer information om området och ängen.

För mer information om arrangemanget, kontakta:
Malmö Museer, Anette Nilsson, tel 0708-99 36 66
Kvarnby Golfklubb, Leif Eklund, tel 040-15 35 30

Ett arrangemang i samarbete mellan Malmö Museer och Kvarnby Golfklubb.

Kulturförvaltningen: Louise Andersson

Kommunikatör Wisdome-projektet på Malmö Museer 040-34 42 00