Danska Mø avslutade Malmöfestivalen 2024 på Stortorget. Foto: Highshot

Åtta dagar av gemenskap och gnistrande ögonblick – Så var Malmöfestivalen 2024!

Malmöfestivalen är över och vi blickar tillbaka på en festivalvecka full av underbara upplevelser och oväntad magi! Vi minns Watains mörka metalmässa med blod och eld, musikaliska triumfer med Carola och Elissa, fullsatta föreställningar i Manegen och Fontänen, och Barnlandet, där fem kilometer rött band fästes i konstverket Connection. Nu tar vi sikte på 40-årsjubiléet 2025!

- Malmöfestivalen 2024 har visat vilken fin mötesplats arrangemanget är. Något som märkts tydligt i år är att publiken har kommit för att besöka hela festivalen och inte bara för att se enstaka programpunkter och artister, säger Helena Cedrins och Peter Lind som är projektledare för Malmöfestivalen.

Fullsatta kvällar på Stortorget

Spännvidden på musiken på Stora Scenen har varit stor. Allt från Watains hårda och visuellt starka black metal, Guleeds spänstiga hiphop, Steve Angellos pumpande housefest och allsången på Carolas och Elissas fullsatta konserter till Youssou N’Dours underbara sväng. Det är artister från Libanon, Danmark, Senegal och Möllevången!

Lokal och internationell prägel på Gatuscenen och Malmöscenen

Gatuscenen har lockat publik med ett spännande program där punk, hardcore och indiepop från Malmös levande musikscen har samsats. Detta kryddat med besök från Senegal och Tyskland i form av Mark Ernestus’ Ndagga Rhythm Force och så svenska legendaren Janne Schaffer som drog stor publik på Gustav Adolfs torg.

Malmöscenen har haft fullsatta kvällar där publiken kommit, stannat och njutit av programmet som bokats av livearrangörer och klubbar som Malmö Folk, Radio Marrakesh och Så Länge Skutan Kan Gå Records, alla från Malmös musikscen. En extra krydda i år har varit den travershytt från Kockums som fungerat som DJ-bås intill scenen.

Försäljningsrekord på matområdet

Matområdet på Gustav Adolfs torg har varit välbesökt och flera av aktörerna, där 28 av dem var helt nya, har gjort sina bästa festivaler någonsin försäljningsmässigt. Matutbudet har varit lika brett som spännande med kök från så vitt skilda platser som Brasilien, Polen, Jamaica och Simrishamn! Lägg därtill runt 24 000 sålda langos och ett nytt dryckesutbud med hantverksviner från hela världen, lokala drycker och uppskattningsvis en halv miljon sålda churros – och ni förstår vilken framgång matområdet på Malmöfestivalen 2024 har varit.

Publiken har hittat till Manegen

Kulturscenen Manegen, som lanserades på Malmöfestivalen 2019, har upplevt sin bästa festival hittills. Tältet har haft publikrekord med totalt 18 000 besökare och några av höjdpunkterna har varit konserter med Arooj Aftab och scenkonstföreställningen Capable As Fuck, Club Mermaid feat. Tayce och humorkvällarna med Oslipat och Sagodragshow med Drag Story Hour. Besökarna har upptäckt och tagit del av bredden i kulturprogrammet och även uppskattat oväntade gatuakter som Red Pants och King of the Jungle med React. Dessutom har Barnlandet varit en magisk plats där fem kilometer röda band knöts i konstverken Connection med konstnären Jeanette Wester med hjälp av besökande barn. I värmen passade även Räddningstjänsten att svalka barn och familjer med 5000 liter vatten som sprutades ut. Nya inslag som utomhusbion i Slottsparken, med filmvisningarna av Tunna Blå Linjen och Filmen om Kal P Dal, lockade många filmälskare till bioduken som var placerad vackert intill dammen i Slottsparken.

Fontänscenen och dess nya utformning har skapat en fantastisk plats för ungdomarna att vara på. Bland höjdpunkterna i dansprogrammet var Peace and Love Vogue Ball, Salsakväll och Dansskolornas dag, där åtta dansskolor deltog, 500 barn och ungdomar uppträdde och besöksantalet var 5000 personer under dagen.

Och som alltid har Dansbanan och musikföreningstälten, som Rock Stage, Swingtältet och Bluestältet, haft många välbesökta kvällar.

- Malmöfestivalen 2024 känns som en riktig mötesplats där upplevelser, gemenskap och kärlek har varit i fokus. Årets festival kunde inte bli en bättre uppladdning inför 40-årsjubiléet 2025, säger Peter Lind och Helena Cedrins.

Kontakt
    Helena Cedrins, projektledare för Malmöfestivalen, helena.cedrins@malmo.se, 0702-51 06 65

Adrian Hörnquist, kommunikationsansvarig Malmöfestivalen,
    adrian.hornquist@malmo.se, 0734-00 96 20