Återigen betyg i världsklass på Malmö Borgarskola

Återigen betyg i världsklass på Malmö Borgarskola

Malmö Borgarskola fortsätter att tillhöra det yppersta toppskiktet i världen bland skolor med programmet International Baccalaureate (IB). En elev, Victor Erch, hade resultatet 44 poäng. Endast 0,5 procent uppnår detta!

Eleverna firas vid en ceremoni i morgon lördag i aulan på Malmö Borgarskola.

Betygsgenomsnittet 2011 bland Malmö Borgarskolas IB-elever ligger på 35,3 (världsnittet ligger mellan 29 och 30). 14 av eleverna (20 procent) hade betyg i spannet 40-45, vilket endast fem procent av IB-eleverna i världen lyckas med.

Eleven Victor Erch, hade 44 poäng och han tillhör därmed en skara på endast 0,5 procent som når detta resultat. Om ett par veckor kommer Victor Erch att påbörja ekonomistudier i London med inriktning mot bank och finans. Värt att notera att han flyttar tillsammans med ett par kompisar från Borgarskolan som också kommer att studera vid universitet i London.

Betygen på IB sätts efter slutskrivningar i alla ämnen. Eftersom alla IB-elever i hela världen skriver samma prov som rättas externt, är betygen jämförbara globalt sett. IB:s Diploma Programme finns idag på 2 000 skolor över hela världen i mer än 100 länder.

– Vi är givetvis mycket glada över att återigen uppnå goda resultat. Än en gång visar det sig att lärarnas och elevernas idoga arbete ger resultat. Ett bra resultat från en internationellt erkänd utbildning öppnar många dörrar till de bästa och mest prestigefyllda universiteten i världen. sägerMartin Roth, rektor/IB-koordinator.

– En trend som vi märkt hos ungdomarna är just det ökade intresset för internationell utbildning. På gymnasienivå ser vi det genom att vi i år har höga intagningssiffror till år 1 med en median på 305 poäng, vilket är bland det högsta i regionen, trots att vi har tagit in en extra fjärde klass. När det gäller eftergymnasiala utbildningar så har det skett en fördubbling av ansökningar till Storbritannien och USA.

Exempel på Borgarelever som i dagarna åkt utomlands är:

• Sebastian Röing, Cambridge University, och Anja Cecila Nilsson, Harvard (som hon valde efter att ha tackat nej till Oxford, Middlebury och New York University AD).
    • Joel Li, Yale där han fått mer eller mindre heltäckande stipendium.
    • Amanda Wessne, IB2, har erhållit Wallenberg-stipendiet som är ett heltäckande stipendium för ett års studier vid Villanova University i Pennsylvania i USA.

– Utan att ha påbörjat mitt år i USA kan jag säga att jag tror det kommer vara verkligt givande. Förutom studierna innebär stipendiet en direkt inblick i det amerikanska samhället, nya kontaktnät samt en bra merit, säger Amanda Wessne.

Lördagen den 27 augusti får avgångseleverna på IB sina diplom från examenskontoret i Cardiff. Detta firas tillsammans med elevernas familjer, vänner och lärare under en ceremoni med start kl 11 i Malmö Borgarskolas aula.

På bilden ser vi, från vänster, Joel Li, Amanda Wessne och Anja Cecila Nilsson.

För ytterligare information kontakta:
Martin Roth, rektor/IB-koordinator. 040-30 66 56, 0768-54 68 71, martin.roth@pub.malmo.se

Vänligen

Pia Oredsson Birgersson