40-zonen utökas till Inre Ringvägen

Torsdagen den 2 maj börjar Malmö stad att sätta upp nya skyltar inför hastighetsändringen till 40 km/h innanför Inre Ringvägen den 7/5. Totalt rör det sig om 312 stycken skyltar som ska sättas upp eller bytas ut runtom i staden.

Den 7 maj kommer hela Malmö innanför Inre Ringvägen att få hastighetsbegränsningen 40 km/h.
Media bjuds in att närvara torsdagen den 2 maj kl. 12.30 när Kommunteknik börjar sätta upp nya skyltar i korsningen Amiralsgatan-Thomsons väg. Trafikpolisen kommer även närvara för att svara på frågor.

Bakgrund
I juni 2007 infördes 40 km/h i ett område i centrala Malmö som en del i ett nationellt försök kring nya hastighetsgränser i tätort. Försöket ansågs så pass lyckat att större delen av centrala Malmö samt Tygelsjö fick 40 km/h i februari 2010. Nu sker ännu en omfattande utvidgning. I oktober 2012 tog tekniska nämnden beslut om att gränsen för 40-zonen skulle utökas till Inre Ringvägen från och med den 7 maj 2013. Samtidigt sänks de flesta av de större infartsvägarna som Pildammsvägen, Trelleborgsvägen, Amiralsgatan och Sallerupsvägen till 60 km/h för att bättre harmonisera med övergången till 40 km/h.

Välkomna!

För ytterligare information kontakta:

Johan Fridh, gatukontoret, Malmö stad, 070 - 934 14 22

Kenneth Lindstrand, kommunteknik, Malmö stad, 070 - 548 13 76