Projektet ”Minns du? Berätta!” – Malmö under andra världskriget

Malmö stadsarkiv har startat ett nytt projekt för att samla in minnen från Malmö under andra världskriget. Stadsarkivet vänder sig till alla som minns någonting med Malmöanknytning, stort eller smått, från perioden 1939-1945. Det kan vara händelser, platser, personer, företeelser och gärna sådant som berättar om Malmöbornas vardagsliv under beredskapstiden. Alla är välkomna att bidra!

Projektet startade den 15 mars 2013 och syftar till att samla in berättelser, fotografier och andra handlingar och dokument under året. Det går dock bra att lämna in material även senare. Det insamlade materialet bevaras på arkivet för framtiden.

En del berättelser och fotografier kommer att väljas ut för att publiceras i en bok på temat Malmö under andra världskriget. Boken planeras att ges ut av stadsarkivet under våren 2015, till 70-årsminnet av freden år 1945.

Man kan skicka in berättelser till stadsarkivet eller kontakta stadsarkivet om man behöver hjälp med att få en berättelse på pränt. Har man fotografier eller annat material kan man kontakta stadsarkivet för att få detta inskannat.

Under året pågår en utställning om fotograf Rosengrens porträttkonst under beredskapstiden och till hösten kommer stadsarkivet att ordna en minneskväll för allmänheten, på temat Malmö under andra världskriget.

Kontaktperson: arkivarie Anette Sarnäs anette.sarnas@malmo.se tel:040-105300, 040-105314.

Bifogad bild visar Tyska Rikets konsulat, Tessins väg 1C (källa: Adresskalendern 1941)