Den 25 maj sätter Malmö Nordic 2013 fokus på konsten

Lördagen den 25 maj är det ”konstdag” då Malmö Nordic 2013 på nytt sätts i fokus. Här möter man nästan hela Malmös konstscen, från de stora konstinstitutionerna till det lilla konstnärsdrivna galleriet med utställningar och arrangemang på temat Nordisk samtidskonst, tolkat utifrån de medverkandes egna utgångspunkter. Många av de medverkande har särskilda satsningar eller arrangemang just den dagen, dessutom finns de guidade visningarna. Ut urval av det som händer på lördag:

Malmö Konsthall har som vanligt fri entré.  Kl 11-17 är det performance Raw Material med konstnären Donna Huanca, Lilith Performance Studio (SE). Kl 14 är det guidad visning för allmänheten av utställningen 24 Spaces. Ingen föranmälan krävs. Kl 14 är det också filmvisning i C-salen i samarrangemang med Ruler (FI). Curator Maija Timonen inleder.

Välj ett konstverk och köp det direkt i automaten! – Multipel.nu:s konstautomat med multiplar av nordiska samtidskonstnärer anländer till Malmö Konsthall.

Malmö Konstmuseum har fri entré hela dagen. Kl 15 är det performance: The Nordic Sound. Konstnären Olof Olsson mediterar över ”det nordiska ljudet”. På engelska

Moderna Museet Malmö har fri entré hela dagen. Kl 15 är det guidad visning för allmänheten av utställningen Scandinavian Pain. Ingen föranmälan krävs.

Galleri Persson har Nyvernissage kl 13 – 16 efter omhängning i lokalerna av utställningarna med Marie Capaldi och Jarl Ingvarsson.

Makeriet visar utställningen Byter tyngdpunkt av konstnärerna Erik Lagerwall och Maja Qvarnström kl 13-17.

Skånes Konstförening har vernissage i foajén kl 16 – 19 med fotografier av Henette Wester. Direkt efter vernissagen är det föreställning kl 19 med musik och musikvideos av den polska konstnären Ela Oreleans.

ADDO visar en utställning med teckning, måleri och video av Marika Bredler & Peter Wallström i projektrummet kl 12 – 16 den 25 och 26 maj.

Filialen har öppet kl 11 – 16 med sin utställning Nordisk sommar med designade stolar som var och en presenterar olika sätt att se på den nordiska sommaren.

Multipel.nu har flyttat sin Konstautomat med multiplar av nordiska samtidskonstnärer till Malmö Konsthall där den står fram till 4 augusti. (Se Malmö Konsthall)

Östra Grevie Folkhögskolas foto-, grafik- och målerielever har vernissage i Folkets Park kl 13 – 17 med sin mobila CAMERA OBSCURA – mörk kammare – eller helt enkelt en gigantisk kamera, som dyker upp på olika platser i staden.

Dagens guidade visning börjar kl 13 med utgångspunkt från Cirkulationscentralen. Det är en visning för den som vill veta mer om begreppet konst och tar ca en timme. Turen går till Ateljéföreningen ADDO – projektrummet och Cirkulationscentralen.

Katalog

I katalogen för Malmö Nordic 2013 presenteras alla de medverkande och deras utställningar och arrangemang. Tanken är att den ska vara längre än själva utställningen och fungera som en guidebok över konstscenen i Malmö 2013. Katalogen finns att köpa hos alla medverkande för 50 kr.

Medverkande

Malmö Konsthall, Malmö Konstmuseum, Moderna Museet Malmö, Malmö Museer/Fotografins rum, Ateljéföreningen Addo, Galleri Breadfield, CirkulationsCentralen, Filialen, Fotogalleri Format, Galleri 21, Galleri Final, Galleri Gordon, Galerie Leger, Galleri Persson, Galleri Ping-Pong, Galleri Rostrum, Konstfrämjandet Skåne, Makeriet, Multipel.nu, Skånes Konstförening, Form/Design center, K3-Malmö Högskola, KKV-Grafik, KKV-Textiltryck Malmö, Konsthögskolan Malmö/Inter Art Center, Malmöfestivalen, Sommarscen Malmö samt Östra Grevie Folkhögskola.

Om Malmö Nordic 2013

Under sommarhalvåret 2013 samlar sig Malmös konstscen till en stor manifestation med den nordiska samtidskonsten i fokus, Malmö Nordic 2013. Projektet lyfter i ett unikt samarbete fram Malmös tre stora konstinstitutioner: Malmö konstmuseum, Malmö konsthall och Moderna Museet Malmö, stadens gallerier, utbildningar och andra aktörer inom konstområdet med utställningar och arrangemang. Bland de medverkande finns såväl de stora institutionerna som ideellt drivna gallerier, ateljéföreningar och kollektivverkstäder, konstutbildningar och andra spännande rum där man alltid kan möta samtida konst i Malmö. Varje medverkande har tolkat det gemensamma temat - nordisk samtidskonst - utifrån sina egna utgångspunkter och förutsättningar, något som ger dynamik och mångfald.Huvudman

Malmö Nordic 2013 ägs och drivs av Kulturförvaltningen, Malmö stad. Projektet genomförs med stöd
av Region Skåne och Malmö Förskönings- och Planteringsförening.

För aktuell information: www.malmonordic.se (för Press och media: Lösenord: press)

På Facebook: www.facebook.se/malmonordic2013

Kontakt:
Ann Bergström, projektledare Malmö Nordic 2013/Kultursekreterare Konst och design,
Kulturförvaltningens kansli, Malmö stad
ann.bergstrom@malmo.se. Mobil 0733-52 90 92Kontakt

Katri Johansson, kommunikatör Malmö Nordic 2013/Kultursekreterare, Kulturförvaltningens kansli,
Malmö stad
katri.johansson@malmo.se. Mobil 0735-72 38 94