Avtal klart för öppet Stadsnät i Hallstahammar

Hallstahammars kommun, Hallstahem och Mälarenergi Stadsnät har nu skrivit under avtalet som ger Hallstahammars kommun, företagare och invånarna en framtidssäkrad bredbandsuppkoppling via Stadsnät.

Hallstahammars kommun, Hallstahem AB och Mälarenergi Stadsnät AB har undertecknat ett avtal som ger invånare och företag i Hallstahammar ännu bättre förutsättningar för att verka och bo i kommunen. Avtalet innebär att kommunen får tillgång till samma fiberoptiska höghastighetsnät som grannkommunen Västerås.

- Tack vare avtalet med Mälarenergi Stadsnät kommer vi att säkra kommunens framtida kommunikationsbehov genom en skalbar lösning säger Carin Becker Åström, kommunchef i Hallstahammar. Dessutom innebär det att vi har separerat driften av infrastrukturen från leveransen av tjänster, vilket skapar bättre förutsättningar att kunna handla upp ett större urval av tjänster till ett mer konkurrenskraftigt pris

Utbyggnaden sker i samverkan mellan Hallstahammars kommun, Mälarenergi Elnät AB och Mälarenergi Stadsnät AB. Nätet kommer att ägas och förvaltas av Hallstahammars kommun. Kommunens primära mål är att tillgodose behovet av moderna IT-kommunikationer mellan sina olika verksamheter och mot omvärlden. Mälarenergi Stadsnät får även uppdraget att marknadsföra och bygga ut nätet mot den privata marknaden.

- När vi nu får Stadsnät i kommunen känns det naturligt att erbjuda våra nuvarande och blivande hyresgäster den valfrihet och de fördelar som ett öppet Stadsnät innebär. Intresset är stort och vi får redan idag många förfrågningar. Anslutningarna kommer att ske i etapper och vi räknar med att ha alla våra ca 2 430 lägenheter anslutna till stadsnätet hösten 2009 berättar Per Arne Gunnarsson, VD för AB Hallstahem.

- Genom satsningen på ett öppet Stadsnät i Hallstahammar behöver inte invånarna som ansluter sig känna sig inlåsta . Till skillnad mot äldre lösningar där man är bunden till en enda leverantör, innebär Stadsnät valfrihet och möjlighet att byta leverantör om man inte är nöjd. Dessutom får de tillgång till ett större utbud av tjänster i ett framtidssäkrat höghastighetsnät säger Margareta Gustafsson, tillförordnad vd Mälarenergi Stadsnät AB.

För mer information:

Mälarenergi Stadsnät AB
Tillförordnad vd, Margareta Gustafsson

Hallstahammars Kommun
Kommunchef, Carin Becker Åström

AB Hallstahem
Vd, Per Arne Gunnarsson

• Vetenskap, teknik

• stadsnät
  • elnät

Mälarenergi Stadsnät ger rätt förutsättningar för ”Radio Big Meet”

Radio Big Meet kommer den 3-5 juli sända musik, nyheter, trafikinformation och intervjuer vid årets Big Power Meet i Västerås. Detta möjliggörs tack vare Mälarenergi Stadsnäts väl utbyggda fiberoptiska höghastighetsnät. Via den befintliga anslutningspunkt mitt i evenemangsområdet vid Lögarängen kommer Radio Big Meet kunna sända direkt från vägkanten.

Mälarenergi Stadsnät förser Swedbank Park med trådlöst bredband.

I en pilot kommer Mälarenergi Stadsnät installera trådlöst bredband på fotbollsstadion Swedbank Park i Västerås. Försöket inleds i samband med invigningen av fotbollsstadion lördagen den 26 april. Alla besökare med Wifi anslutning i telefon eller datorer kommer kunna koppla upp sig via en SMS-kod. Detta är en del av en unik satsning på trådlöst bredband i Sverige kallat WifiWorld.

Lars Kallsäby invald i SSNf:s styrelse

Lars Kallsäby, styrelseordförande i Mälarenergi Stadsnät, har blivit invald som ordinarie styrelseledamot på två år i styrelsen för Svenska Stadsnätsföreningen, SSNf. Det skedde under SSNf:s årsstämma i Stockholm, torsdag 27 mars 2008.

Mälarenergi fortsätter att ansluta fler till världsunikt stadsnät

Idag presenterade Mälarenergi sitt bokslut för 2007, företaget förbereder nu för ett år med de största investeringarna någonsin. Allt för att möta kundernas krav på säkrare leveranser och modernare teknik. Mälarenergis dotterbolag Mälarenergi Stadsnät överträffade sina förväntningar för 2007 flera gånger om. Under året har 1050 villor anslutits till stadsnätet vilket är nytt rekord.

Första steget mot ett regionalt Stadsnät i Mälardalen

Den 1 oktober går Mälarenergi Stadsnät in som kommunikationsoperatör med helhetsansvar för att utveckla, bygga ut och sköta driften av det öppna stadsnätet i Eskilstuna. Det här innebär att Mälarenergi Stadsnät tillsammans med samverkanspartners och nätets tjänsteleverantörer kommer kunna erbjuda fler boende runt Mälaren tillgång till ett öppet och fritt Stadsnät.

Nu levererar även Boxer bredbands TV i Mälarenergi Stadsnät

Från och med januari 2010 kan Mälarenergi Stadsnät erbjuda kunderna i Västerås och Hallstahammar bredbands TV från Boxer. Innan utgången av 2010 får även stadsnätskunder i Eskilstuna möjlighet att beställa Boxer. Nu erbjuds fler än 200 tjänster till både företag och privatpersoner i Mälarenergi Stadsnät och förutom Boxer levererar även Canal Digital och VIASAT bredbands TV i Mälarenergis Stadsnät.