​Mälarenergi investerar i ytterligare en vattenkraftstation

På bilden från vänster: Mats Lindberg - affärsutvecklare Mälarenergi, Niklas Gunnar - chef AO Värme, Mälarenergi och Göran Liljekvist - Bengtsfors Kraft och Industri AB.

Bengtsfors Vattenkraftstation ligger i södra delen av sjön Lelången i Dalsland och byggdes redan 1895. Stationen har moderniserats i etapper och så sent som 2010 byttes en av de 5 generatorerna ut mot en ny. Mälarenergi äger redan Lennartsfors Vattenkraftsstation som ligger i norra delen av sjön Lelången vilket ger fördelar när det gäller regleringen av vattennivån. Med Bengtsfors äger Mälarenergi nu 42 stycken småskaliga vattenkraftstationer.

- Det här är en del av vår hållbarhetsstrategi där vi satsar på att producera förnybar energi, förklarar Mats Lindberg, affärsutvecklare på Mälarenergi. Vi har sedan lång tid tillbaka arbetat med kraftproduktion i 41 småskaliga vattenkraftverk och med det här tillskottet kommer vi att kunna producera mer än 200 GWh/år totalt genom vattenkraft.

Fakta om Bengtsfors Vattenkraftsstation
Vattenkraftsanläggningen i Bengtsfors består av damm, intag och maskinanläggning med tillhörande el- och kontrollutrustning. Maskinanläggningen består av fem aggregat varav två har en effekt på 260 kW, två på 220 kW och en som har en effekt på 150 kW. Sammanlagt blir den totala effekten 1110 kW (1,1 MW). Sjön Lelången fungerar som vattenmagasin till kraftstationen.

Mats Lindberg
Affärsutvecklare Mälarenergi AB
tel: 0220-154 43
mats.lindberg@malarenergi.se

• hållbar energi

Mälarenergi bjuder in till öppet hus i Bengtsfors kraftstation

I 120 år har vattenkraftstationen i Bengtsfors i landskapet Dalsland, bidragit till att försörja samhället med el. Våren 2015 köpte Mälarenergi vattenkraftstationen vilket innebär att företaget kan leverera än mer lokalproducerad el från förnybara energikällor.