Misstag att utesluta näringsfastigheter ur Fastighetsmäklarlagen

Fastighetsmäklarutredningen föreslår att Fastighetsmäklarlagen i fortsättningen inte ska omfatta förmedling av näringsfastigheter. Enligt Mäklarsamfundet är förslaget en plump i protokollet i en annars bra utredning.

Fastighetsmäklarutredningen har gjort en heltäckande genomgång av det regelverk som idag styr fastighetsmäklarnas verksamhet. I allt väsentligt anser Mäklarsamfundet att utredningens förslag till lagändringar är bra. Men när det gäller förslaget att lagen ska begränsas till att enbart omfatta mäklare som förmedlar fastigheter till enskilda konsumenter är Mäklarsamfundet helt avvisande.

- Utredningen gör ett misstag när den i fortsättningen vill att lagen ska skilja på konsumenter och näringsidkare. Det är inte bara de stora fastighetsbolagen som är näringsidkare utan också alla småföretagare, bilreparatörer, caféägare med flera som driver verksamhet i egna lokaler. De har sällan den specifika kompetens som krävs när det kommer till köp eller försäljning av verksamhetslokalerna. Den nuvarande lagen omfattar all yrkesmässig försäljning av fastigheter och gäller både för konsumenter och näringsidkare och så vill vi att det ska förbli, säger Lars Kilander, VD Mäklarsamfundet Bransch.

Fastighetsmäklarutredningen har i sin översyn av Fastighetsmäklarlagen även tagit ställning till om nuvarande lag ska skärpas när det gäller mäklarnas ansvar för att undersöka husens tekniska kvalitet och rutinerna vid budgivning.

- Mäklarsamfundet är berett att ställa sig bakom de flesta av utredningens slutsatser och förslag i dessa delar. Med tanke på den debatt som har pågått under senare tid är det dock synd att avsnittet om budgivningen inte är mer genomarbetat. Men förslaget att mäklarna får ett utökat ansvar, både när det gäller att ange bedömt marknadsvärde och skyldigheten att upprätta en förteckning över budgivare och bud, ställer vi oss bakom. Det är också bra att mäklaren skriftligen ska informera köparen om undersökningsplikten, även om flertalet redan gör det.

- En annan del av utredningen som vi tycker är bra är förslaget att mäklare i fortsättningen ska få ägna sig åt viss sidoverksamhet. Det kan handla om så enkla saker som att organisera flytt- och städtjänster eller medverka i finansieringsupplägg. Förslaget öppnar för att våra medlemmar ska kunna öka servicen till både säljare och köpare. Det är något som vi och våra medlemmars kunder har efterlyst länge, säger Lars Kilander.

Ändringarna i Fastighetsmäklarlagen beräknas träda i kraft den 1 januari 2009.

För ytterligare information var vänlig kontakta: Lars Kilander, VD Mäklarsamfundet Bransch, tfn 08-544 965 50, eller Bessie Wedholm, Medie- och kommunikationsansvarig, tfn 08-544 965 53 eller 070-720 12 55.