Kommentar till Riksbankens räntebeslut: Rörlighet och stabilitet präglar bostadsmarknaden

Riksbanken låter reporäntan ligga still på 0,25 procent och förväntas så göra kommande året. Tidigare räntesänkningar har haft stor effekt på bostadsmarknaden under våren och sommaren i form av större utbud och fler avslut. Dagens beslut får sannolikt ingen större effekt på bostadsmarknaden. Det borgar dock för fortsatt rörlighet och stabilitet vilket är två viktiga faktorer för en väl fungerande bostadsmarknad.

Årets räntesänkningar i kombination med skattelättnader har lett till bättre ekonomi för de som har arbete. Under det senaste halvåret har en stor del av höstens prisnedgång återhämtat sig och rörligheten har kommit tillbaka, köpare och säljare har funnit varandra igen. Hur bostadsmarknaden utvecklas närmaste året och åren beror på när Riksbanken börjar höja reporäntan och hur den lokala arbetsmarknaden ser ut då.

- Riksbanken förväntar att reporäntan ligger kvar på denna låga nivå under det kommande året. Det skapar givetvis en trygghet hos både köpare och säljare, men det är viktigt att man kalkylerar för kommande räntehöjningar. Bostadsmarknaden har precis kommit igång efter sommarmånaderna och vi får positiva signaler från våra medlemmar, även om det finns regionala skillnader. Just nu råder allmän optimism, samtidigt som den lokala arbetsmarknaden påverkar. Precis som arbetsmarknaden utvecklas bostadsmarknaden på olika sätt beroende på var i landet man befinner sig. Vi ser med tillförsikt på hösten och bedömer att den blir stabil och positiv om inget oförutsett inträffar, säger Bessie Wedholm, media- och kommunikationsansvarig på Mäklarsamfundet.

Mäklarsamfundets medlemmar är de som snabbast känner av förändringar på bostadsmarknaden och hur köpare och säljare agerar.

- I vår medlemsundersökning Mäklarinsikt bedömer våra medlemmar utvecklingen på bostadsmarknaden kommande tre månader utifrån bland annat prisutveckling, utbud och köpintresse. Det blir intressant att se hur våra medlemmar bedömer hösten. Vi går onekligen en spännande tid till mötes, säger Bessie Wedholm.

För ytterligare information var vänlig kontakta: Bessie Wedholm, media- och kommunikationsansvarig, Mäklarsamfundet, tfn 08-555 009 53 eller 070-720 12 55.