Förslag på europeisk standard för fastighetsmäklartjänster

Mäklarsamfundet deltar sedan hösten 2005 i den europeiska arbetsgrupp som inom ramen för CEN, den europeiska standardiseringskommissionen (Comité Européen de Normalisation), arbetar med att skapa en standard för fastighetsmäklartjänster i Europa. I Sverige finns ytterligare en arbetsgrupp som tillsatts av SIS, Svenska standardiseringskommissionen, i vilken Lars Kilander är ordförande.

Standarden ska underlätta för mäklare, köpare och säljare av fastigheter, men kan även ha betydelse för långivare och försäkringsbolag. På sikt kan standarden resultera i ett direktiv - vilket i sin tur kan vara grunden för en europeisk lagstiftning.

- Standarden handlar framför allt om att skydda konsumenten när denne ska köpa eller sälja ett objekt i ett annat europeiskt land. En europastandard kommer bland annat innehålla regler kring avtal, hur mäklaren ska förhålla sig till uppdragsgivaren, hantering av informationslämning och reglera intressekonflikter. Mycket tyngd ligger också på de etiska reglerna, säger Lars Kilander.

En gemensam standard gagnar både konsument och mäklare. En mäklare i Sverige kan till exempel förutse hur en mäklare i ett annat land ska agera i en viss situation, precis som konsumenten kan förvänta sig hur mäklaren utför uppdraget - oavsett vilket europeiskt land det handlar om.

- Med en gemensam standard, och eventuell framtida europeisk lagstiftning, får vi fler kvalificerade kolleger i Europa och tryggare fastighetsaffärer över gränserna.  För oss i Sverige är en europeisk standard bara positiv, eftersom vi redan har en lagstiftning som är betydligt strängare. Vidare innebär standarden att vi i Sverige kan ställa högre krav på mäklare i andra länder, säger Lars Kilander.

Standarden beräknas träda i kraft tidigast 2008, men dessförinnan ska en omröstning, och ett remissförfarande i respektive land utföras

För mer information vänligen kontakta:

Lars Kilander, VD Mäklarsamfundet Bransch, tel 08 - 544 96 550, eller Marie-Louise Sigemalm, förbundsjurist, tel. 08 - 544 69 550.