Curla fram en bostad

Det är vanligt förkommande att föräldrar hjälper sina barn ekonomiskt till den första bostaden. Det bedömer 66 procent av de tillfrågade fastighetsmäklarna i Mäklarsamfundets medlemsundersökning Mäklarinsikt som genomfördes i september 2009. Att dagens ungdomar har problem med att komma in på bostadsmarknaden är ett faktum, speciellt i storstäderna. Och föräldrarna kan och vill hjälpa till om de har möjlighet.

Förutsättningarna för ungdomar på bostadsmarknaden i Stockholm har förändrats till det sämre. Ett stort antal hyresrätter har ombildats till bostadsrätter. Sanerings- och rivningskontrakten har i stort sett upphört. Priserna på bostadsrätter har stigit och nyproduktionen är låg. I Mäklarsamfundets rapport Curla fram en bostad som idag presenteras vid en pressträff har 10 ungdomar gett sin syn på problemet med att hitta och ha råd med ett eget boende, även 10 föräldrar har intervjuats.

- En stor del av utmaningen framöver är att kartlägga hur just ungdomar vill bo, och sedan bygga därefter. Fastighetsmäklare är den yrkesgrupp som genom sitt dagliga möte med kunder har en unik kunskap om hur behovet av bostäder kommer att se ut. Kommuner och byggbolag borde på ett bättre sätt ta tillvara all den kunskap som fastighetsmäklare besitter, säger Claudia Wörmann, analysansvarig på Mäklarsamfundet och författare till rapporten.

Dagens ungdomar är den första generationen med så kallade curlande föräldrar. En av frågeställningarna i rapporten är om det är så att det curlande beteendet hos föräldrarna spiller över på bostadsmarknaden. Många av dagens föräldrar ser det som sin uppgift att ordna bostad till barnen varför en ökad segregation är att vänta. De föräldrar som har den ekonomiska möjligheten kommer att på olika sätt hjälpa sitt barn till en egen bostad. Det kan vara att sälja sin befintliga lite större bostad för att skaffa flera små. Det kan handla om att öka belåningen, eller bli borgenär. Differentieringen mellan dem som har råd och inte kommer att bli större. Trots att de var medvetna om att de curlade så skulle en majoritet av de intervjuade föräldrarna, om de hade råd, utan tvekan vara med och hjälpa till ekonomiskt.

Mäklarinsikt ställde frågan: Är det vanligt förekommande att föräldrar hjälper sina barn ekonomiskt till det första boendet? Underlaget bygger på 1722 fastighetsmäklare, medlemmar i Mäklarsamfundet. Undersökningen genomfördes i september 2009.

• 66 procent av landets fastighetsmäklare bedömde det som ganska till mycket vanligt i riket som helhet.
  • Absolut vanligast att föräldrar går in och hjälper sina barn med bostaden är det i Uppsala län, där hela 82 procent av fastighetsmäklarna bedömde detta.
  • Minst vanligt förekommande är det i Örebro län, endast 37 procent av fastighetsmäklarna gör bedömningen ganska till mycket vanligt där.
  • I Stockholms län bedömer 79 procent av fastighetsmäklarna att det är ganska till mycket vanligt. I de övriga storstadslänen, Skåne och Västra Götalands läm, görs motsvarande bedömning av 63 respektive 60 procent.

Rapporten "Curla fram en bostad" är skriven av Claudia Wörmann, analysansvarig på Mäklarsamfundet. Rapporten hittar du på www.maklarsamfundet.se.

För mer information kontakta; Claudia Wörmann, analysansvarig, tfn. 08-555 00959, 070-990 68 14, eller Bessie Wedholm, kommunikationsansvarig, tfn. 08 - 555 00 953, 070 - 720 12 55.