Bostadsrättsregister förhindrar bolånesvindlare

I DN idag kan vi läsa om bolånesvindlare som med hjälp av falska bostadsrättsaffärer har lurat till sig miljonbelopp från en välkänd bank. Ett statligt bostadsrättsregister hade förhindrat detta. Nu är det dags att införa ett bostadsrättsregister som skapar samma säkerhet och trygghet för konsument och kreditinstitut som fastighetsregistret gör. Under år 2007 omsattes närmare 100 00 bostadsrätter till en samlad köpeskilling av 107 miljarder kronor. Det är hög tid att politikerna tar sitt ansvar.

Frågan om ett bostadsrättsregister, liknande det fastighetsregister som finns, har stötts och blötts under många år. Beslutet om att införa ett bostadsrättsregister förhalas ideligen från politikerhåll. Mäklarsamfundet är mycket kritiskt till att förslaget ännu inte lett till någon åtgärd. Samtliga aktörer på bostadsrättsmarknaden är överens om att det behövs ett bostadsrättsregister och att det inte längre kan vänta.

- Vi har tryckt på flera gånger politiskt i detta ärende, men ingenting händer. Det är dock positivt att se att penningtvättslagen i detta fall fungerat mycket väl så att bedrägeriet kunde stoppas. Men med ett bostadsrättsregister hade det kunnat förhindras i ett mycket tidigare skede. Ett bostadsrättsregister är viktigt av flera skäl - inte minst ur ett konsumentperspektiv - det är ju väldigt tydligt nu, säger Marie-Louise Sigemalm, förbundsjurist på Mäklarsamfundet.

Fakta om förslaget till ett bostadsrättsregister
Ett bostadsrättsregister föreslås bland annat innehålla uppgifter om vem som är bostadsrättsinnehavare och om bostadsrätten är pantsatt. Kreditgivarna ska själva, direkt i registret och utan inblandning av bostadsrättföreningen, registrera att bostadsrätten är pantsatt och avnotera panten när lånet är löst. Bostadsrättsföreningarna ska bland annat ansvara för att registrera vem som är innehavare av bostadsrätten

För ytterligare information var vänlig kontakta: Marie-Louise Sigemalm, förbundsjurist, tel 08-555 00 954/070 764 01 91, eller Bessie Wedholm, kommunikationsansvarig, tel 08-555 00 953/ 070-720 12 55.

________________________________________________________________________________________