Bostadsdrömmar och flyttströmmar - Mäklarsamfundet i Almedalen 2024

Bostadsdrömmar och flyttströmmar - Mäklarsamfundet i Almedalen 2024

Mäklarsamfundet är på plats under årets Almedalsvecka. Vårt fokus är reformer för en bättre och mer hållbar bostadsmarknad öppen för fler. Vi arrangerar flera egna programpunkter, träffar intressenter och för fram branschens perspektiv på bostadsmarknad och bostadspolitik.

På tisdag den 25 juni anordnar Mäklarsamfundet tre offentliga arrangemang i vår eventyta på Hästgatan 13 mitt i Visby. Det första är en paneldiskussion med utgångspunkt i en ny rapport om ungas syn på bostadsmarknaden och hur den påverkar ungas framtidstro. För tredje året i rad anordnar vi också en bostadspolitisk debatt mellan ungdomsförbunden. På tisdagens eftermiddag diskuterar vi med inbjudna expertgäster attraktiva bostäder och livsmiljöer som en förutsättning för lyckad inflyttning till industrisatsningarna i Norrland.

Vill du träffa oss och diskutera bransch- och bostadsfrågor? Hör av dig till Oskar Öholm, vd, eller Joakim Lusensky, Analys- och kommunikationschef. Kontaktuppgifter hittar du längre ner.

Så påverkas ungas framtidstro av bostadsmarknaden

När: 13:00

Var: Hästgatan 13

Nästan hälften av alla unga mellan 15-29 år känner sig stressade när de tänker på bostadsmarknaden. Fler än varannan tror att det kommer att bli svårt att hitta ett bra boende i framtiden. Vad gör det med ungas framtidsutsikter? Vad vill unga förändra på bostadsmarknaden, och vem bär ansvaret?

Oskar Öholm, VD, Mäklarsamfundet
Staffan Tell, Head of PR, Hemnet
Felicia Schön, Privatekonom, Avanza
Johanna Göransson, Expert livsstil och konsumtion, Ungdomsbarometern

Bostadspolitisk debatt

När: 14:00

Var: Hästgatan 13

Höga boendekostnader, hårda kreditrestriktioner och begränsat utbud har gjort att unga vuxna har fått det svårare att förverkliga sina bostadsdrömmar. Hur ska fler unga vuxna kunna påbörja vuxenlivet i en egen bostad? Vad bör bostadspolitiken prioritera?

Johannes Thernström, generalsekreterare, MUF
Christopher Lindvall, förbundsstyrelseledamot, SSU
Natalie Johansson, förbundsstyrelseledamot och samhällsbyggnad- och ekonomiskpolitisk talesperson, CUF
Anton Holmlund, 1:e vice ordförande och arbetsmarknads- och samhällsbyggnadspolitisk talesperson, LUF
Rebecka Forsberg, språkrör, Grön Ungdom

Parisa Amiri, moderator

Mer än tak över huvudet – livsmiljöns roll för inflyttningen och industrisatsningarna i norr

När: 16:00

Var: Hästgatan 13

Inflyttningen till norra Sverige behöver öka rejält om de gröna industrietableringarna ska lyckas. Det kräver inte bara bostäder. Det krävs bostäder som inflyttarna faktiskt efterfrågar i en attraktiv livsmiljö. Vilken typ av bostäder efterfrågar inflyttarna? Vilka förutsättningar finns för att skapa attraktiva livs- och boendemiljöer i regionen? Vad görs lokalt, och vilket stöd behövs nationellt?

Peter Larsson, Regeringens samordnare för samhällsomställningen i övre Norrland

Mona Kjellberg, Senior konsult, Juni Strategi & Analys

Oskar Öholm, vd Mäklarsamfundet

Kontaktpersoner:

Joakim Lusensky, Analys- och Kommunikationschef Mäklarsamfundet

joakim.lusensky@maklarsamfundet.se

Oskar Öholm, vd Mäklarsamfundet

oskar.oholm@maklarsamfundet.se

Mäklarsamfundet är Sveriges största bransch- och medlemsorganisation för fastighetsmäklare. Närmare 90 procent av alla registrerade fastighetsmäklare i landet är medlemmar i Mäklarsamfundet. Mäklarsamfundet bistår medlemmarna med juridisk rådgivning och stöd, bedriver konsumentupplysande arbete och arbetar med kommunikation och opinion utifrån visionen att alla ska kunna flytta, tryggt och enkelt, när de önskar och behöver.