Antalet anmälningar till FMN minskar

Antalet anmälningar till den statliga tillsynsmyndigheten FMN, Fastighetsmäklarnämnden, har minskat något i år, från 367 år 2007 till 309 per den 30 november i år. Samtidigt har antalet varnade fastighetsmäklare ökat under 2008 jämfört med 2007. FMN har efter Riksrevisionens kritik sommaren 2007 förändrat och förbättrat sitt arbetssätt och därmed blivit mer aktiva i sitt gransknings- och tillsynsarbete.

Fram till och med den 30 november i år har 65 fastighetsmäklare varnats och en har avregistrerats, övriga ärenden avskrevs. De vanligaste orsakerna till varningarna är brister vid identitetskontroll, oklara besiktnings- och återgångsklausuler, brister i objektsbeskrivningen, redbarhet, bristande information samt omsorgsplikten. Antalet anmälningar är ej detsamma som antalet anmälda fastighetsmäklare, en och samma fastighetsmäklare kan ha fått flera anmälningar.

Mäklarsamfundet har ett regelverk som beskriver hur medlemmarna ska arbeta utifrån det ansvarsfulla uppdrag de har. Det finns tydliga lagar och regler vid förmedling av bostäder. Fastighetsmäklarna ska till exempel alltid göra en identitetskontroll, oavsett vilken arbetsbelastning de har.

Mäklarsamfundet strävar efter nolltolerans, men man måste samtidigt sätta antalet verksamma fastighetsmäklare i relation till antalet bostadstransaktioner som genomförs av fastighetsmäklare per år, uppskattat år 2008 till ca 130 000. Det finns 6 400 fastighetsmäklare i Sverige, 65 har hittills varnats i år, vilket motsvarar drygt 1%. Man ska också beakta att det endast är 0,24% av alla bostadstransaktioner, givet 130 000 bostadstransaktioner i år, där köpare eller säljare haft anledning att klaga. Det betyder att de allra flesta överlåtelserna sker till kundernas belåtenhet.

- Mäklarsamfundet välkomnar FMN:s förbättrade tillsynsarbete då vi anser att en bättre tillsyn utvecklar branschen. Vi strävar efter att få ner antalet anmälningar och varningar till 0 och arbetar aktivt med att utbilda och hjälpa våra medlemmar i deras arbete. Alla tjänar på trygga och säkra bostadsaffärer och där spelar fastighetsmäklare en viktig roll, säger Lars Kilander, vd Mäklarsamfundet Bransch.

I bifogat exceldokument finner ni statistik över antalet fastighetsmäklare, antal anmälningar, antal varningar och avregistreringar år 2000 till och med 2008-11-30. Källa: FMN.

För ytterligare information var vänlig kontakta: vd Lars Kilander, tel 08-544 965 50, eller Bessie Wedholm, medie- och kommunikationsansvarig, tel 08-544 965 53/ 070-720 12 55.