Stillastående bostadspriser i Stockholm medan Göteborg och Malmö vänder upp

Stillastående bostadspriser i Stockholm medan Göteborg och Malmö vänder upp

Nya siffror från Mäklarstatistik visar att bostadsrättspriserna i maj sjönk med en procent i Stor-Stockholm och stod stilla i centrala Stockholm. Samtidigt visar siffrorna på en uppgång på både bostadsrätts- och villamarknaden i Göteborg och Malmö. Enligt Mäklarhusets vd Erik Wikander speglar siffrorna en försiktig stabilisering på marknaden.

– Bostadsrättspriserna har varit stillastående i centrala Stockholm under en tid vilket indikerar att en ny prisnivå börjar etableras. Samtidigt ser vi att bostadsmarknaden är förhållandevis stark i andra delar av landet. Nedgången har framför allt drabbat Stockholm och där ser vi en successiv återhämtning på successionsmarknaden medan marknaden för nyproducerade bostäder är fortsatt svag, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Månadens siffror från Mäklarstatistik visar att bostadsrättspriserna föll tillbaka en procent i Stor-Stockholm och var stillastående i centrala Stockholm, medan priserna ökade med två respektive en procent i Göteborg och Malmö. Villamarknaden visar en fortsatt stabil utveckling där priserna var stillastående i Stockholm och ökade med en procent i Göteborg och Malmö. På riksnivå har bostadsrättspriserna backat åtta procent det senaste året medan villapriserna varit oförändrade.

– Villamarknaden har kommit igång något efter den sena vårstarten men marknaden präglas dock fortfarande av ett historiskt lågt utbud till följd av de inlåsningseffekter som orsakas av reavinstskatt och nya amorteringskrav, säger Erik Wikander.

Nedan följer en sammanställning av prisutvecklingen på bostadsmarknaden per maj 2018:

BOSTADSRÄTTER 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris (kr/kvm)
Riket - 1% - 2% - 8% 36 725
Centrala Stockholm ± 0% ± 0% - 9% 86 607
Stor-Stockholm - 1% - 2% - 10% 54 369
Centrala Göteborg + 2% + 1% - 5% 60 580
Stor-Göteborg + 1% ± 0% - 4% 44 209
Centrala Malmö + 1% - 1% - 6% 30 521
Stor-Malmö + 1% - 1% - 4% 28 403
VILLOR 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris
Riket + 1% + 2% ± 0% 3 127 000
Stor-Stockholm ± 0% ± 0% - 8% 5 664 000