Nytt avtal med GlenAsia: Mäklarhuset börjar förmedla bostäder i Thailand

Mäklarhuset har inlett ett samarbete med GlenAsia, som bygger och säljer strandnära fastigheter i Thailand, i syfte att förmedla thailändska bostäder av hög kvalitet.

- Thailand har blivit ett av svenskarnas populäraste resmål och många vill vara där längre än två veckor så vi tror starkt på detta samarbete, säger Johan Martinsson, vd Mäklarhuset.

I februari skrevs det centrala samarbetsavtalet mellan Mäklarhuset och GlenAsia. Det innebär att Thailandsugna svenskar kan vända sig till sitt lokala Mäklarhuskontor och få liknande mäklarstöd som man får om man köper hus eller lägenhet i Sverige.

- Många känner en osäkerhet när de ska köpa hus i ett annat land, säger Johan Martinsson, vd för Mäklarhuset. Men vårt engagemang och vårt samarbete med GlenAsia gör att alla får en bättre och enklare service.

Johan Martinsson och hans kollegor har märkt att det finns en stor kundgrupp bland dem som nu går i pension. Många har hus eller lägenheter utan lån och vill gärna lägga pengar på ett utlandsboende.

- Det är en grupp som söker livskvalitet. Tidigare har de riktat intresset mot Frankrike, Italien och Spanien. På senare tid har det dock blivit väldigt dyrt att leva där. I Thailand, däremot, är levnadskostnaderna avsevärt lägre. Dessutom erbjuder Thailand en exotisk natur, god mat och trevliga människor, säger Johan Martinsson.

Men den finansiella oron som bröt ut i höstas har minskat människors vilja att satsa på ett utlandsboende.
- Självklart påverkas efterfrågan av konjunkturen. Men detta är ett långsiktigt samarbete och jag är övertygad om att både GlenAsia och Mäklarhuset kommer att tjäna på det i framtiden. Men det kan dröja ett år, eller flera, säger Johan Martinsson.

GlenAsia som har en säljorganisation på ett par personer i Sverige blir kraftigt stärkt av samarbetet.

- Mäklarhuset är en stor, etablerad och erkänd aktör och genom dem når vi ut till kunder över hela Sverige. Så detta samarbete betyder självklart mycket för oss, säger Per Olov Rågfelt vd, GlenAsia.

För ytterligare information, kontakta:

Johan Martinsson, vd Mäklarhuset. Tel: 031-733 60 10 eller 0708-93 66 50

Per Olov Rågfelt, vd GlenAsia, 08-519 775 73

Bilder för fri publicering, se www.maklarhuset.se

Mäklarhuset bildades 1973 och förmedlade bostäder i Göteborg med omnejd. 1998 utvecklades Mäklarhuset till en rikstäckande kedja av fristående fastighetsmäklare. Idag är vi den tredje största mäklarkedjan i Sverige. Vi är ungefär 380 medarbetare, varav 250 är mäklare. Moderbolaget ägs gemensamt av våra över 130 fristående kontor, från Norrland till Skåne. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Mäklarhuset tilldelades utmärkelsen "Årets Mäklare" 2006 och blev det mäklarföretag i Sverige som hade de nöjdaste kunderna 2008, enligt en undersökning gjord av Svenskt Kvalitetsindex.