Mäklarhusets kampanj nominerad till Guldnyckeln: Kaxig kampanj ledde till expansion av Mäklarhuset

Mäklarhuset kampanj, riktade till branschens bästa mäklare, visade sig vara mycket effektiv. Därför är den nominerad till Guldnyckeln, vilket är en tävling i direktmarknadsföring som belönar kreativitet, strategi och resultat. Tävlingen avgörs i morgon, torsdag.

- Det är vanligt i vår bransch att öppet försöka locka till sig konkurrenternas bästa medarbetare. Och med den här kampanjen lyckades vi rejält. Vi har öppnat fem nya mäklarhuskontor, mycket tack vare kampanjen, säger Johan Martinsson, vd Mäklarhuset.

Tillsammans med kommunikationsbyrån Trackster genomförde Mäklarhuset förra våren en kampanj som riktade sig till de mest framgångsrika mäklarna i Sverige. Först sållade de ut drygt 60 mäklare genom att bland annat studera lönestatistik och statistik om vilka som sålt flest bostäder.

Johan Martinsson,

vd Mäklarhuset

Sedan satte de in två annonser i branschtidningen Fastighetsmäklaren med texten: "Är du en av Sveriges bästa mäklare? Då kanske du hamnar på vår lista." och: "I morgon skickar vi ett brev till Sveriges bästa mäklare. Till alla er andra: Ha en skön sommar!" I brevet fick de utvalda mäklarna en stor guldstjärna och en kod till en hemlig hemsida med argument till varför de ska gå över till Mäklarhuset. Hälften av dem som fick brevet loggade in på hemsidan och 12 stycken uppgav att de ville bli kontaktade av Mäklarhuset. Som en följd av kampanjen har fem nya Mäklarhus öppnats, i distrikt där Mäklarhuset inte tidigare varit representerat.
- Vi fick väldigt bra genomslag och vi kunde säkert ha öppnat fler kontor om vi haft resurser till det, säger Philip Frederiksen, jurist och affärsutvecklare på Mäklarhuset. Den har verkligen blivit en snackis i mäklarnas fikarum. Och vi får fortfarande ansökningar och telefonsamtal från intresserade mäklare.

Inom många branscher headhuntar man diskret via telefonsamtal och hemliga möten. Men det gäller inte inom mäklarbranschen.

- Hos oss raggar alla på alla och det brukar gå väldigt indiskret till. Det beror nog på att de flesta mäklare ser sig som egna företagare och är därför inte lika lojala mot sin centrala organisation, säger Johan Martinsson.

För ytterligare information, kontakta:

Johan Martinsson, vd Mäklarhuset. Tel: 031-733 60 10 eller 0708-93 66 50

Bilder för fri publicering, se www.maklarhuset.se