Guldmedalj till Mackmyra Brukswhisky

Mackmyra Brukswhisky har belönats med en guldmedalj i The International Wine & Spirits Competition 2010, en av världens största tävlingar i sitt slag. Totalt fick Mackmyra med sig två guld och två silver hem från tävlingen.

IWSC är världens största och mest prestigefyllda tävling för spritdrycker och Mackmyras whisky har i år tilldelats fyra medaljer. Mackmyra Brukswhisky och Mackmyra Special:04 vann Guld (bäst i sin klass), Mackmyra Reserve Svensk Ek vann Silver (bäst i sin klass) och Mackmyra Special:03 vann Silver.

- De höga poäng vi fått i tävlingens blindprovning  är verkligen ett kvitto på att vi forsätter att göra whisky av högsta kvalitet. Att Brukswhiskyn placerar sig i topp är extra roligt eftersom det är en whisky som vi tagit fram för att passa en bred grupp whiskydrickare, säger Magnus Dandanell, vd och grundare av Mackmyra Svensk Whisky.

Mackmyra Brukswhisky är vår andra kontinuerliga buteljering som lanserades i mars i år. I dag står den i hyllan på 38 Systembolag över hela landet; butikscheferna avgörsjälva om den ska tas in i butikens sortiment om de anser att det finns efterfrågan. Den kan även köpas via beställningssortimentet på alla andra Systembolag. IWSC-juryns smaknoteringar: "Delicate, clean and light with numerous flavours. Citrusy lemon sherbet with a very fresh finish. A lovely whisky."

Mackmyra Special är en serie begränsade buteljeringar som lanseras en till två gånger om året och finns till försäljning under en begränsad tid.

Mackmyra Reserve är möjligheten att via ett eget 30-liters whiskyfat följa whiskyn från kopparpanna till färdigbuteljerad flaska.

Mer information hittar du på www.mackmyra.se/press och på www.iwsc.net.

För ytterligare information och provsmakning kontakta:

Lars Lindberger, pressansvarig, 070-364 40 54, lars@mackmyra.se

Magnus Dandanell, vd och grundare, 026-54 18 80, magnus@mackmyra.se

• Gastronomi

• mackmyra
  • mackmyra whisky
  • svensk whisky
  • systembolaget
  • whisky
  • guldmedalj
  • brukswhisky

I vårt destilleri på Mackmyra Bruk har vi följt våra drömmar och skapat den svenska maltwhiskyn. Vi tillverkar den på vårt eget sätt, av lokala råvaror och helt utan tillsatser. Resultatet har satt Sverige på den internationella whiskykartan. Vi erbjuder annorlunda whiskyupplevelser för livsnjutare och nytänkare.

Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky.