​M fortsätter att växa – utökar utvecklingsteamet

M, Volvo Car Mobilitys smarta bildelningstjänst, lanserades under hösten i Stockholm och Uppsala. Efter tre månader live tar man nu nästa steg i utvecklingsarbetet och rekryterar 25 nya utvecklare till tech teamet.

Volvo Car Mobilitys nylanserade tjänst för smart bildelning, M, är utvecklad för att kunna möta nya behov för en urban, snabbrörlig och uppkopplad livsstil. Siktet är inställt på att ge storstadsbor och företag ett fullgott alternativ till egna bilar. Sedan M gick live i Stockholm och Uppsala i september har tjänsten fortsatt att förbättras med hjälp av feeback från kunderna.

– Den här tremånadersperioden har inneburit ett intensivt arbete med att dra lärdom av hur våra kunder använder tjänsten. Vi har fått svart på vitt på att tiden är mogen för alternativ till den egna bilen som står still stor del av tiden. Tack vare plattformens kapacitet att använda data kan vi se vad vi behöver vidareutveckla för att möta efterfrågan och fortsatta växa geografisk. Detta är skälet till att vi nu gör en större insats och söker ytterligare 25 utvecklare till M, säger Bodil Eriksson, vd på Volvo Car Mobility.

M:s datadrivna approach, i kombination med kopplingen mellan mjukvara och hårdvara, ger unika utmaningar och förutsättningar för utvecklarna. M byggs med ny teknologi och utan belastning av gamla system. Utvecklingsmetodiken sätts till hög grad av teamen själva och M är en arbetsplats som är öppen för ständigt lärande. Sedan starten har man prioriterat mångfald vilket också präglat rekryteringsarbetet.

Efter 3 månader har M över 20 000 registrerade kunder i Stockholm. I App Store ligger ratingen på 4,9 samtidigt som helhetsupplevelsen av tjänsten betygsatts på över 4,7 på femgradig skala (baserat på över 10.000 resetillfällen).

Efter konsumentlanseringen sker nu en stor satsning på företagsmarknaden. M har arbetat intensivt tillsammans med flera företagskunder med att utveckla en ny produkt som också har ett bredare stadsutvecklingsperspektiv. Den nya företagstjänsten planerar man att lansera i stor skala under tidig vår 2020.

– Vi har en bra service i marknaden och nu fortsätter vidareutvecklingen tillsammans med våra kunder. Det finns otroliga möjligheter att personifera tjänsten efter användarmönster och att utveckla fler servicelösningar. De utvecklare vi nu söker kommer att vara med om att bryta ny mark och utveckla en tjänst för framtiden; för vår miljö, för våra städer och för vår frihet att använda utan att behöva binda upp sig ekonomiskt, avslutar Bodil Eriksson.

• tech team

Om M | Volvo Car Mobility
Volvo Car Mobility erbjuder M, en smart mobilitetstjänst som ger privatpersoner och företag i storstäder snabb och smidig tillgång till bil, utan att behöva äga en. Genom att nyttja kraften i delningsekonomin bidrar M till en mer hållbar stadsmiljö där fler människor kan köra färre bilar, utan att ge avkall på rörlighet och med ökad livskvalitet.

M | Volvo Car Mobility är ett helägt, fristående dotterbolag till Volvo Car Group och en strategisk investering för att möta framtidens kundpreferenser. Volvo Car Mobility har 150 anställda, utvecklingsbolaget ligger i Stockholm och lokalkontor finns i Göteborg och Malmö. Ladda ner M-appen på App Store och Google Play. Läs mer på m.co