Bildelningstjänsten M populär bland företag inom stadsutveckling

Sedan lanseringen i september har M, den nya bildelningstjänsten från Volvo Car Mobility, redan drygt 8 000 registrerade användare i Stockholm. Bland de hundratals företagskunder som anslutit sig till M Business Beta syns en tydlig trend – många sysslar med stadsutveckling.

Möjligheten att få upp nyttjandegraden per bil har inte gått Stockholms mest tongivande stadsutvecklingsföretag förbi. Bland de hundratals företagskunder som anslutit sig till M återfinns många inom bygg, kommersiella fastigheter, förvaltning, bostad samt arkitektbyråer och andra stadsutvecklingskonsulter.

”När vi säger att vi vill få upp användandet av en bil från 5 % av tiden till 45 % så lyssnar de som är intresserade av staden och hur den utvecklas. Det är glädjande att så många bland dem som bygger den smarta staden ser möjligheterna med M”, säger Bodil Eriksson, VD på Volvo Car Mobility.

Bildelning är som mest effektiv i tätbefolkade storstadsområden. M’s stationsbaserade koncept leder till att privatbilar eller företagsägda flottor övergår till att bli delade och att varje bil från M på sikt kan ersätta cirka 10 privatägda bilar. Den yta som då frigörs är av högsta intresse för planeringen av våra städer. Det öppnar upp möjligheter kring hur vi kan använda våra ytor, både på kort sikt och i utformningen av de detaljplaner som blir verklighet först om flera år.”

”Vi vill att M-effekten tas tillvara – det vill säga den yta som frigörs av ett minskat antal bilar och tror därför på att bilda partnerskap med aktörer som agerar utifrån den ambitionen. För att möta dagens krav på rörlighet och utveckla framtidens städer behövs nya lösningar som driver en beteendeförändring hos konsumenter och företag. Vi ser våra kundrelationer som ett partnerskap med en större uppgift”, fortsätter Bodil Eriksson.

Till skillnad från traditionella bildelningstjänster skiljer sig M genom att den egenutvecklade plattformen kan dra slutsatser om kundens avsikt istället för att fungera som en ren bokningssajt. Tjänsten lär och anpassar sig efter kundens beteende vilket skapar nya möjligheter att förutse och möta efterfrågan. Över tid ger det kunden upplevelsen av "en egen bil", samtidigt som den används av andra och blir mer resurseffektiv och hållbar.

• framtidens stad
  • stadsutveckling

Volvo Car Mobility erbjuder M, en smart mobilitetstjänst som ger privatpersoner och företag i storstäder snabb och smidig tillgång till bil, utan att behöva äga en. Genom att nyttja kraften i delningsekonomin bidrar M till en mer hållbar stadsmiljö där fler människor kan köra färre bilar, utan att ge avkall på rörlighet och med ökad livskvalitet.

M | Volvo Car Mobility är ett helägt, fristående dotterbolag till Volvo Car Group och en strategisk investering för att möta framtidens kundpreferenser. Volvo Car Mobility har 150 anställda, utvecklingsbolaget ligger i Stockholm och lokalkontor finns i Göteborg och Malmö. Ladda ner M-appen på App Store och Google Play. Läs mer på m.co