​När fler människor kör färre bilar. Vad händer i spåren av krisen?

Från och med nu relateras tid, händelser och utveckling till “före och efter” coronakrisen. Vi har fått en ny lins som vi ser världen genom. Planerna kastas om och här står vi osäkra med en framtid som är ovanligt oförutsägbar.

För två år sedan påbörjades min egen resa som VD för Volvo Car Mobility Sverige med vårt nya varumärke M, för mig ett helt oemotståndligt uppdrag som innebär att driva samhällsförändring på riktigt och att i grunden ändra människors inställning till bilägande genom att erbjuda ett alternativ som funkar mycket bättre. Varför är ganska uppenbart. Redan idag lider världens storstäder av trafikstockningar, dålig luft, trängsel. Om 20 år förutspås 75% av världens befolkning bo i storstäder – alla kan inte ha bil.

På samma sätt som Spotify revolutionerat hur lyssnar på musik och Swish förenklat betalningar så behöver vi hitta ett annat mer hållbart och smart sätt att transportera oss, framför allt i storstäderna. All feedback som vi har fått från många tusen kunder visar att tiden är mogen och människor är redo för förändring.

Vårt mål på M är att det nya normala ska vara att fler människor kör färre bilar. Jag vill vara väldigt tydlig; jag vill inte att Corona överhuvudtaget skulle ha inträffat. Det har inneburit katastrof och stor sorg för så många och viruset måste utplånas. Men kriser tvingar fram förändringar och det är snudd på overkligt att se effekterna av minskade utsläpp i världens städer. Det som tidigare var dolt i smog och luftföroreningar syns nu klart, fågelkvitter hörs och djurlivet återvänder. Här och nu kan vi direkt se de positiva effekterna av färre bilar och mindre utsläpp.

Nu är frågan om vi kommer vara öppna för ett nytt beteende även när krisen klingat av? Jag är väldigt hoppfull! Sedan Corona bröt ut har vår användarbas växt både bland företagskunder och privatperson, och både till antal och hur ofta man använder vår service. Vi ber alltid kunderna att betygsätta tjänsten efter varje resa och vi får konsekvent mellan 4,5 och 4,7 av 5 möjliga. Det bekräftar att vi gör nytta, att människor uppskattar tjänsten och att man faktiskt uppfattar oss som ett bra alternativ till en egen bil. Vi är något bra på spåren, vi gör skillnad och bidrar till något viktigt.

För ett par veckor sedan engagerade vi oss i organisationen We Fight Covid för att tillsammans med Hertz, Sixt och OKQ8 hjälpa de som sliter i vården just nu. Vi lånar ut bilar så att de snabbt, enkelt och säkert kan ta sig till och från jobbet.

Imorse fick jag ett fint meddelande från Rebecca, som är sjuksköterska och jobbar långa pass med tidiga mornar och sena kvällar. Hon berättade att tillgången till bil gör att hon slipper åka kommunalt och att hon sparar tid, tid som hon istället kan ägna åt att träffa barnen. Rebeccas hälsning gjorde mig så glad, stolt och varm om hjärtat. Stort tack Rebecca för ditt livsviktiga arbete!

Den här krisen är en katastrof för så många människor. Det vi kan göra är att lära, ta med oss det positiva gensvar vi får och i den mån vi kan just nu, fortsätta att utveckla vår tjänst. Så att fler människor kan röra sig fritt, meningsfullt och hållbart – nu och i framtiden.

//Therese Ahlström Brodowsky, vd på M | Volvo Car Mobility, Sverige

• framtidens stad