Att välja rätt headset

Att välja rätt headset

Att välja rätt headset är viktigt och individuellt eftersom alla har olika behov och jobbar under olika förhållanden. Jag har testat alla möjliga varianter alltifrån trådbundna, trådlösa dect headset, trådlösa med blåtand, dubbel-öra, singel-öra, mikrofon med bullerdämpning, mikrofon utan bullerdämpning, headset med active noise cancellation mm.

Att välja rätt är även viktigt ur en arbetsmiljö synpunkt. Ni kommer att jobba mer effektivt, mer bekvämt och det kommer att resultera i att produktiviteten ökar. Med ett trådlöst headset kan ni besvara samtal även när ni inte är på plats. Ni kommer att ha båda händer fria till att göra andra arbetssysslor medan ni pratar med en kund eller kollega.

Har ni headset med bullerdämpning så kommer era kunder att höra er bättre. Funktionen tonar ner bakgrundsljudet och framhäver rösten, på så sätt blir det mycket enklare att prata med kunden även om det är mycket oljud i bakgrunden. Bullerdämpade mikrofoner är väldigt underskattade.

Själv sitter jag och jobbar vid mitt skrivbord. Jag skulle kunna ha ett trådbundet headset men jag föredrar ett trådlöst headset av en enkel anledning: Det är en stor frihet att kunna röra sig fritt utan att vara bunden till sitt skrivbord.

savi740-lifestyle

Vilket headset rekommenderar jag? Jag har kört med Plantronics Savi w720 i många år, det är ett trådlöst headset med dubbel-öra. Jag har min softphone, min mobil och jag kan även ha en fasttelefon kopplat till mitt headset. Batteritiden räcker en hel arbetsdag förutsatt att jag laddar den under lunchen. Den krånglar aldrig och det är lätt att justera volymen och stänga av mikrofonen när jag är i samtal.