The Real Group möter Lunds Studentsångare i konsertkamp

På lördag möter a cappellagruppen The Real Group manskören Lunds studentsångare i en gemensam konsert i Malmö Konserthus. På programmet står en unik musikalisk kamp mellan The Real Groups fem medlemmar och Lunds studentsångares femtio.

– Det här är något som vi länge har sett fram emot. Nu blir konserten äntligen verklighet, säger Anders Bjerkén, ordförande för Lunds studentsångare.

The Real Group kommer bland annat att framföra Pass me the jazz, Swedish Medley och Alla talar med varandra. Lunds studentsångare kontrar med verk av bland andra Francis Poulenc, Veljo Tormis, Jan Sandström, Knut Nystedt och Hugo Alfvén. Dessutom utlovas ett antal av de klassiska vårsångerna, några av dem i nyare tappning för manskör och vokalkvintett tillsammans.

– Vi ser mycket fram emot konserten med Lunds studentsångare och är säkra på att det kommer att bli en rolig och spännande konsert, säger Anders Jalkéus i The Real Group.

Studentsångarna sätter fokus på det tävlingsprogram som kören för med sig till World Choir Games i Kina i sommar. Musikalisk ciceron under konserten kommer den välkände dirigenten Jan Åke Hillerud att vara.

Detta är alltså första gången Studentsångarna samarbetar med The Real Group. Båda ensemblerna ser fram emot att tillsammans presentera ett spännande och mångfacetterat musikaliskt program, med något för varje smak.

Konserten avslutar en spännande och händelserik vår för Lunds studentsångare. I april medverkade kören i Malmöoperans halvsceniska uppsättning av Stravinskys operaoratorium Oedipus Rex under ledning av dirigenten Håkan Hardenberger. Kort därefter genomförde Studentsångarna den årliga insjungningen av våren, för publiken i Lund och genom utsändningen i TV4. I samband med tv-sändningen tillkännagavs att Lunds Studentsångförenings solistpris för 2010 går till artisten Ola Salo.

Biljetter till konserten tillhandahålls i Malmö konserthus biljettkassa, tel. 040-34 35 00, samt via Konserthusets hemsida: www.mso.se

För övrig information, vänligen kontakta:

Lunds studentsångare, Ander Bjerkén, anders@studentsangarna.nu, Tel: 0708-16 31 25

The Real Group, Anders Jalkéus, anders.jalkeus@realgroup.se, Tel: 0705-14 98 69

• sommarkonsert
  • lunds studentsångare
  • manskör
  • konsert
  • körsång

• Skåne

Lunds Studentsångförening, LSS, startades 1831 och är idag Sveriges häftigaste manskör. Studentsångarna leds av den meriterade anföraren Thomas Caplin. Den 5 juni har kören vårkonsert i Malmö tillsammans med The Real Group och i juli åker kören till Kina för att delta i World Choir Games.

Mer information om kören hittar du på http://www.studentsangarna.nu

Följ oss gärna även på http://twitter.com/studentsangarna och http://facebook.com/studentsangarna

Anders Bjerkén

Presskontakt Ordförande 0708-163125