Gå direkt till innehåll
Forskning kring artros i ett tidigt skede får anslag från Lundbergs Forskningsstiftelse

Pressmeddelande -

Institutionen för kliniska vetenskaper vid Lunds Universitet och professor Martin Englund med team har mottagit ett anslag på 3 miljoner kronor från IngaBritt och Arne Lundbergs Forskningsstiftelse. Anslaget har bekostat inköpet av ett instrument, en s k *masspektrometer, för att kunna analysera prover med hög precision inom ramen för den framåtskridande artrosforskningen. En av förhoppningarna är att hitta markörer som tidigt visar om en patient med ledbesvär har eller är på väg att få artros för att kunna bromsa eller stoppa sjukdomen.

Med den nyinköpta masspektrometern ska Martin Englund och hans kollegor kartlägga byggstenar i vävnaden. Med hjälp av prover från en biobank med ledvätska och vävnadsbitar dels från artrospatienter och dels från knäfriska, avlidna donatorer ska man leta efter skillander mellan det sjuka och det friska.

”Proverna är värdefulla för oss eftersom det är svårt att få tag på material. Därför är det extra viktigt att de analyseras på bästa sätt. Kanske hittar vi något protein som skiljer sig åt helt i frisk jämfört med sjuk vävnad. Kanske ser vi en ändrad mängd av något. Därför är mätnoggrannheten så viktig,” säger professor Martin Englund vid Lunds Universitet.

”Jag är oerhört tacksam för förtroendet från Lundbergsstiftelsen. Anslaget bidrar i allra högsta grad till att vi kan fortsätta bedriva världsledande forskning om folksjukdomen artros där vi hoppas nå ett efterlängtat genombrott”, tillägger Martin Englund.

Bakgrundsfakta
Artros är ett samlingsnamn för olika tillstånd där leden långsamt förstörs men där orsaken kan variera. Var fjärde medelålders och äldre har idag en artrosdiagnos och det blir allt vanligare i takt med att allt fler blir äldre. Övervikt och stillasittande är också två riskfaktorer. Martin Englund har särskilt intresserat sig för artros som eventuellt kan börja med en trasig menisk, den kilformade struktur av brosk som fördelar krafterna i knäleden.

”Ortopedisk forskning där man kopplar ihop epidemologisk och biologisk forskning är särskilt betydelsefull. Därför tycker vi också att den här donationen är så viktig”, kommenterar Håkan Olsson, styrelsemedlem Lundbergs Forskningsstiftelse.

På Lundbergsstiftelsen hemsida finns en intervju med Martin Englund: www.lundbergsstiftelsen.se/2018/martin-englund

*= masspektrometer, instrument för upptagning av masspektra där intensiteten av jonstrålar och jonernas massor mäts med elektrometriska metoder

För ytterligare information, v.v. kontakta:

Christina Backman
Styreleseordförande
christina@backmanconsult.se

Olle Larkö
Styrelseledamot
Mobil: +46 734 33 7140
olle.larko@outlook.com

Martin Englund
Professor