Välkommen att mingla med årets kultur- och idrottsstipendiater

På fredag den 30 november kl. 19 presenteras Lunds kommuns Kulturpristagare och kultur- och idrottsstipendiater 2012 från takscenen på Stortorget, som en del i programmet för Lund lyser. Därefter samlas stipendiater och kulturpristagare på Lilla Teatern för mingel tillsammans med personal från Kultur- och fritidsförvaltningen och representanter från Kulturnämnden. Pressen är välkommen att delta.

Fredag 30 november kl. 19 på takscenen, kl. 19.30 på Lilla Teatern, Stortorget 1.

Kulturpristagaren är Sofia Söderberg Eberhard, kördirigent. Motivering: Som kördirigent har hon synts i bland annat Lunds Körfestival, senast som repetitör för galakonserten och 2010 som officiell festivalartist. Hon är en internationellt etablerad körledare med rötterna i den körtradition som Eva Bohlin grundlagt i Lund och dirigerar alla sorters körer från gymnasister till operasångare eller en jättekör med 500 sångare i en galakonsert. Hennes drivkraft är den ursprungliga kraften i rösten men också i det kollektiva i just körsången som konstart. Att utmärka sig i en utpräglad körstad som Lund och bli profet i sin egen hemstad är en bedrift som tål att uppmärksammas.

Kulturstipendiaterna är:

David Riebe född 1988. Tonsättare uppväxt i Lund. Studerar komposition på Masterprogrammet vid Musikhögskolan i Malmö. Har redan hunnit med att samarbeta med olika delar av Lunds musikliv och skrivit verk för lokala orkestrar såsom Nordiska Ungdomsorkestern och Akademiska Kapellet men även för Helsingborgs Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester och Londonbaserade Kreutzer Quartet. Vill fortsätta utveckla sina samarbeten.

Olivia Hultman, född 1987. Nycirkusartist med kinesisk påle som specialitet. Har de senaste åren främst jobbat som gatuartist i södra Europa tillsammans med kringresande kompanier. Gick cirkusgymnasium i Gävle och så småningom en utbildning för nycirkusartister i Turin, Italien samt en clownutbildning, också den i Italien. Utgör idag ena halvan av en kvinnlig clownduo som rör sig mellan Italien och Sverige. Är nu åter i sin barndomsstad Lund och vill utgå och verka härifrån. Önskar fortsätta att utbilda sig inom sin konstform.

Anna Rydberg, född 1988. Har sedan uppväxten i Lund målmedvetet satsat på dans. Började med balett på Kulturskolan vid fyra års ålder och har sedan dess förkovrat sig brett inom dansen på flera olika dansskolor. Går för närvarande sista och tredje året på Balettakademins dansarutbildning i Göteborg. Vid sidan av utbildningen är Anna också aktiv dansare i olika projekt. Har en uttalad ambition att satsa helt och fullt på sin danskarriär.

Maja Michaelsdotter Eriksson, född 1985. Efter att ha fördjupat sig inom textiltryck och vävning på Östra Grevie folkhögskola hamnade hon på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg där hon nu går andra året på Textilkonst. Har ställt ut sina verk på flertalet platser i Skåne. Vill utbilda sig vidare inom området och satsa på en karriär som yrkesverksam konstnär.

Pauli Jokela, född 1992 (musik). Hiphopartist  under artistnamnet P.J., uppvuxen i Lund. Släppte nyligen det kritikerrosade debutalbumet Makin´ Moves. Har varit och är en aktiv del av den lundensiska hiphopscenen. Bär på en stor språktalang och har studerat musikproduktion på Lunds Universitet. Är ett lysande exempel på den allt mer utbredda do-it-yourself-kulturen som är stark i Lund. Vill utveckla sitt skapande med Lund som utgångspunkt.

Idrottsstipendiaterna (rese- och studiestipendum/undomgsledarstipendium) är:

Mats Jarleborn. Motivering: För sitt mångåriga engagemang som ungdomsledare och styrelseuppdrag inom Södra Sandby Scoutkår och som vill vidarutbilda sig genom scoutförbundets avancerade ledarutbildning.

Mattias Persson. Motivering: För sitt engagemang som ungdomsledare i Södra Sandby scoutkår och som hela tiden vill vidarutveckla sina ledaregenskaper.

Moa Lindell. Motivering: För sitt engagemang som instruktör och ordförande i Lunds Aikidoklubb, och för att utveckla sporten Aikido. Moa vill hela tiden utvecklas och inspireras i sin träning och därmed utgöra en god kvinnlig förebild inom en mansdominerad sport.

Rutger Pålsson. Motivering: För sitt enorma engagemang som ungdomsledare, ordförande, lagledare, assisterande tränare inom Linero IF och som ledamot i FALK-alliansen (fotboll).

Mia Tegner. Motivering: För sitt stora engagemang, drivkraft och ansvarig som ridlärare inom handikappverksamheten hos Lunds civila ryttarförening där Mia uppmuntrat funktionshindrade ungdomar att prova på tävlingsverksamhet. Mia utbildar också nästa generations ledare i handikappridning.

För mer information vänligen kontakta Lotta Brusk, kulturutvecklare Lunds kommun, tel. 046-35 53 39, lotta.brusk@lund.se