Utbildningsnämndens yttrande över utredningen av Fritt sök

Utbildningsnämndens yttrande över utredningen av Fritt sök

Ekonomiska, pedagogiska och organisatoriska konsekvenser bör belysas i utredningen om Fritt sök innan något ställningstagande om samverkansavtalet kan göras. Utredningen bör därför återupptas och fördjupas. Detta anger utbildningsnämnden i sitt remissyttrande till kommunstyrelsens arbetsutskott.

I juni 2019 beslutade kommunstyrelsen i Lund att ge kommunkontoret i uppdrag att utreda samverkansavtalet och Fritt sök. Utredningen skulle bland annat undersöka såväl positiva som negativa konsekvenser av det nuvarande systemet och vad det skulle innebära ekonomiskt och undervisningsmässigt med ett utträde ur systemet. Utredningen är genomförd och presenterades i KSAU, kommunstyrelsens arbetsutskott, 25 november. Ärendet gick sedan vidare till utbildningsnämnden för inhämtande av synpunkter.

Utbildningsnämnden anser att rapporten inte i tillräcklig omfattning beskriver vilka ekonomiska, pedagogiska och organisatoriska konsekvenser en förändring eller uppsägning av samverkansavtalet skulle medföra. Det är högst troligt att elevstrukturen skulle bli en annan och detta medför i sig andra pedagogiska och organisatoriska utmaningar jämfört med idag.

Därför måste dessa områden belysas innan något beslut tas om samverkansavtalet. Utredningen bör därför återupptas och särskilt fördjupas inom ovanstående områden. Utöver detta önskar utbildningsnämnden även se en fortsatt utredning av undanträngningseffekten, segregeringen, juridiska möjligheter till mer än ett urvalskriterium vid urval av sökande till skola och program och att en medborgardialog upprättas under utredningen.

Utbildningsnämnden ska återkomma med ytterligare ett delyttrande där mer specifika synpunkter på utredningen tas upp.

- Lund har en stark position som gymnasieort tack vare duktiga lärare, attraktiva utbildningar och ambitiösa elever från Lund såväl som grannkommunerna. När cirka 60 procent av våra elever kommer från andra kommuner är det nödvändigt att göra en ordentlig analys av hur eventuella förändringar i samverkan påverkar undervisningskvaliteten och ekonomin. I den delutredning som är gjord lämnas alldeles för många viktiga frågor obesvarade, de frågorna måste besvaras i en fortsatt utredning, säger Rasmus Törnblom (M), ordförande i utbildningsnämnden.

- Det är viktigt att vi får ett välgrundat beslut om hur vi går vidare i frågan om samverkansavtalet och Fritt sök. Avtalet rör inte bara våra ungdomar i Lunds kommun utan i hela Skåne, säger Stefan Norrestam, utbildningsdirektör på utbildningsförvaltningen.

Fakta

Samverkansavtal för gymnasieskolan i Skåne är tecknat mellan kommunerna i Skåne och västra Blekinge. Avtalet gäller för elever i Skånes 33 kommuner och för elever i fyra kommuner i Blekinge. Syftet är att sökande elever till årskurs 1 på gymnasiet ska ges möjlighet att få sitt förstahandsval av program och skola tillgodosett.

Kommunkontoret fick i uppdrag av kommunstyrelsen att genomföra en utredning av samverkansavtalet och Fritt sök. En delrapport presenterades för kommunstyrelsens arbetsutskott den 25 november 2019.

I rapporten föreslås att kommunstyrelsen säger upp tilläggsavtalet avseende gemensam beräkningsmodell för interkommunal ersättning för omförhandling, samt att uppmana Kommunförbundet Skåne att genomföra en utvärdering av samverkansavtal för gymnasieskolan i Skåne och i västra Blekinge.

För mer information kontakta:

Rasmus Törnblom (M), ordförande i utbildningsnämnden, Lunds kommun
Telefon: 073 - 750 01 78