The Tallis Scholars och Eric Ericsons kammarkör till Lunds körfestival

The Tallis Scholars och Eric Ericsons kammarkör till Lunds körfestival

Nu släpps biljetterna till Lund International Choral Festival 11-17 oktober!

Lund International Choral Festival är Sveriges största körfestival och Lunds största återkommande musikarrangemang. Runt 30 konserter lockar uppemot 10.000 besökare till ett brett och varierat program med kör- och ensemblesång i fokus. Under veckan ges både chans att lyssna på internationella gästspel och att själv medverka med den egna kören.

I Domkyrkan, Allhelgonakyrkan, Mejeriet, Lunds Stadshall, Lunds Stadsteater, Universitetets aula och Färs & Frosta Sparbank Arena presenteras festivalens högklassiga nationella och internationella gästspel och de två återkommande galakonserterna med sammanlagt över tusen körsångare från Skåne och gästartister som Björn Kjellman och Nassim Al Fakir.  Läs mer om programmet på www.lundchoralfestival.org

- Vi är glada över att nu kunna presentera programmet för årets festival. The Tallis Scholars är en ensemble från England med världsrykte och det finns sannolikt inte någon körintresserad som inte är medveten om den särställning som Eric Ericsons kammarkör har på den internationella arenan. Detta är bara några exempel på festivalens höga nivå, säger Martin Martinsson, VD för Musik i Syd.

Dessutom planeras ett lunch- och afterworkprogram med fri entré i bland annat Domkyrkan och på Stadsbiblioteket, samt en festivaldag med körer på stan. Det blir också workshops, seminarier och den internationella mästarkursen Lund International Choral Academy i samarbete med Körcentrum Syd och Lunds universitet, Odeum.

För mer information, kontakta Victoria Söderberg, projektledare, victoria.soderberg@lund.se, 046-356341

Lund International Choral Festival genomförs för tredje gången sedan 2006. Festivalen arrangeras av Musik i Syd på uppdrag av Lunds kommun med stöd av Crafoordska stiftelsen, Sparbanken Finn Framtidsstiftelse, Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta och Lunds universitet, samt i samarbete med Körcentrum Syd, Lunds universitet Odeum, Lunds Allhelgonaförsamling och Lund Citysamverkan. Tack till Lunds Domkyrkoförsamling, Folkbiblioteken i Lund, Tegnérs Matsalar, Wallin & Dalholm Boktryckeri AB, musiktidskriften OPUS, samt för sponsorstöd från Å&R Carton AB och LKF - Lunds kommuns Fastighets AB.