Socialsekreterare lex Sarah-anmäld

Socialförvaltningen i Lund har gjort en lex Sarah-anmälan sedan det kommit till förvaltningens kännedom att en socialsekreterare brustit i sin yrkesroll och agerat integritetskränkande i mötet med två kvinnliga klienter. Socialsekreterarens anställning upphör i oktober och medarbetaren kommer till dess att ha andra arbetsuppgifter.

Det var ett samtal från en vårdcentral som gjorde socialförvaltningen uppmärksam på missförhållandet. Efter utredning konstateras att socialsekreteraren varit oskicklig i sin yrkesutövning och agerat integritetskränkande i sitt bemötande av kvinnliga klienter. På socialförvaltningen görs nu en lex Sarah-anmälan enligt de direktiv som gäller från den 1 juli i år (http://www.socialstyrelsen.se/lexsarah). Samtliga åtgärder har återkopplats till vårdcentralen. Ärendet behandlas i socialnämnden i september och är därmed avslutat.

För mer information:

Verksamhetschef Inger Fröman, 046-35 57 39,  inger.froman@lund.se