Så mycket ökade Lunds befolkning år 2020

Så mycket ökade Lunds befolkning år 2020

Sveriges tolfte största stad fortsätter att växa. Kommunens befolkning passerade 125 000 invånare under 2020. Vid årsskiftet var befolkningen 125 941 personer.

– Det är väldigt många som vill uppfylla sina drömmar just i vår kommun, vilket verkligen är glädjande. Här finns några av landets absolut bästa förskolor, skolor och universitet kombinerat med låg brottslighet, goda kommunikationer och innovationsmiljöer i världsklass, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun.

Sett till antalet kommuninvånare är Lunds kommun Sveriges tolfte största stad. Totalt ökade folkmängden i Lunds kommun med 1 006 personer under år 2020. Jämfört med föregående år halverades befolkningsökningen under året. Det här mönstret följer den nationella befolkningsutvecklingen i stort, där Sveriges befolkningsökning halverades jämfört med 2019 och var den lägsta befolkningsökningen på 15 år. Det visar Statistiska centralbyråns officiella siffror som presenterades idag.

– Trots det mycket ovanliga året 2020, har Lunds kommun fortsatt att växa om än i något lägre takt än väntat. Att fler vill leva och bo här är mycket positivt både för näringslivet och kommunens utveckling i stort, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lund.

Födelsenettot (födda minus döda) för 2020 var 312. 2020 föddes det 1 135 barn, vilket är 35 färre födda jämfört med 2019. Antalet avlidna var fler än 2019, 823 avled 2020 jämfört med 810 under 2019. Under 2020 flyttade 11 444 personer till kommunen samtidigt som 10 792 personer flyttade från Lund. Det ger ett positivt flyttnetto för 2020 på 652 personer, varav -191 personer utgörs av ett negativt inrikesflyttnetto (inrikes inflyttade-inrikes utflyttade) och migrationsnettot (invandrade-utvandrade) utgör 843 personer. Jämfört med 2020 var inflyttningen lägre (-324 personer) och utflyttning större (+ 645). Även invandringen var lägre (-371) och utvandringen större (+ 111 personer).

För mer information, vänligen kontakta:

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun, e-post philip.sandberg@lund.se, telefon 0721-940 553

Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun, e-post: christoffer.nilsson@lund.se, telefon: 0722-23 11 41

Jens Nilson, analytiker i Lunds kommun. E-post: jens.nilson@lund.se, telefon: 046-359 82 69

FAKTA

Se bifogat dokument med befolkningsförändringar för alla rikets kommuner med särredovisning av länets kommuner och landets 15 största kommuner samt kommunerna i storleksordning.