Pressinbjudan: Lunds kommun lyfter alla frivilliga samhällsarbetare!

Pressinbjudan: Lunds kommun lyfter alla frivilliga samhällsarbetare!

Den 5 december infaller internationella frivilligdagen, något som Lunds kommun firar den 7 december med ett fullspäckat program på Mejeriet samt via en digital sändning. Intressanta talare från olika organisationer men också utnämnandet av årets frivilliga samhällsarbetare 2021 står på programmet.

Evenemanget sker den 7 december klockan 15.30–18.00 och under livesändningen kommer det att bjudas på spännande presentationer och intervjuer med frivilligarbetare samt lansering av Frivilligkrafts nya webbapplikation. På plats kommer årets frivilliga samhällsarbetare 2021 att utnämnas och det kommer att certifieras gode män.

Hela eventet modereras av Harald Gegner, som till vardags är utvecklingsledare inom socialförvaltningen. Det blir även musikunderhållning av musiker från Lunds Fontänhus.

Medverkande på frivilligdagen är bland annat pristagarna frivilligarbetare, gode män, representanter för Frivilligkraft, ordföranden i socialnämnden, vård- och omsorgsnämnden samt överförmyndarnämnden.

Att delta i evenemanget är gratis och alla som är intresserade av frivilligarbete är välkomna!

Inbjudan press
Media hälsas välkommen till invigningen.
Anmäl gärna din redaktions medverkan senast den 6 december till press@lund.se

När: 7 december klockan 15.30–18.00

Var: Mejeriet, Stora Södergatan 64, eller via den digitala sändningen: https://s3m.io/wcEsQ

För mer information, vänligen kontakta
Johan Larsson Boström, utvecklingschef socialförvaltningen, telefon 046-359 59 35.

Om priset
Lunds kommun har en mängd frivilliga samhällsarbetare som engagerar sig i olika frivilliguppdrag för att hjälpa barn, unga, äldre och andra behövande i samhället. Insatserna är stora och betydelsefulla, men uppmärksammas sällan. Priset har instiftats för att uppmuntra de insatser som görs för att främja frivilligt samhällsarbete. Prissumman är 25 000 kronor och i år är det tredje gången priset delas ut.

Priset delas ut i samband med internationella frivilligdagen. Den 5 december firas den internationella frivillighetsdagen i världen, i Sverige och i Lund. Denna dag infördes av FN:s generalförsamling 1985, för att uppmärksamma frivilligt arbete och det viktiga bidrag det ger till hållbar utveckling på lokal, nationell och internationell nivå.

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen: Ulrika Brink

Kommunikationsansvarig 046-359 66 11