Pressinbjudan: Beach Arena i Borgareparken

Lunds kommun och Lunds Volleybollklubb bjuder in till presentation av  den nya Beach Arenan:

• Tid:  Onsdag 4 april kl 11.00
  • Plats: Vid Borgareparkens Bygglek, öster om Fäladstorgets parkering, Norra Fäladen

Genom ett nära samarbete mellan Lunds kommuns tekniska förvaltning samt kultur-och fritidsförvaltningen och Lunds Volleybollklubb (Lunds VK) anläggs nu sex beachvolley-planer i Borgareparken på Norra Fäladen.  Kommunen upplåter därmed för första gången yta inom allmän parkmark som kommer att kunna användas både av den organiserade idrotten och för spontanidrott. Beach Arenan invigs i slutet av maj.

Samarbetet gör det möjligt för kommunen att anlägga fler banor än vad som annars vore möjligt samtidigt som parken lever upp och området blir en samlingspunkt för en populär och växande sport.

Riksidrottsförbundet och Sparbanksstiftelsen Öresund delar på investeringskostnaden. Kommunen och Lunds VK delar på ansvaret för skötsel och underhåll.

Vid pressträffen medverkar representanter från Lunds kommun, Lunds Volleybollklubb, Skåneidrotten och Sparbanksstiftelsen Öresund.

Stort utrymme för spontanidrotten
480 m3 finkornig sand kommer att läggas på banorna. Av de sex banorna kommer tre stycken att vara permanent bokade två dagar per vecka kl 16-21. Övriga planer och övriga tider är öppna för skolklasser, arbetsplatslag eller spontant spel.  Det kommer att bli möjligt att boka flera eller alla banor för ett större arrangemang som till exempel en turnering eller en arbetsplatsaktivitet.

För mer information:
Lars Brobeck, parkintendent, tekniska förvaltningen, Lunds kommun 046 – 35 53 07

Magnus Malmborg, enhetschef Idrott, kultur och fritidsförvaltningen, Lunds kommun, 046 – 35 50 93

Stefan Sjöström, ordförande Lunds Volleybollklubb, 0705-83 15 28