Personalbonus föreslås för enastående arbete under pandemin

Personalbonus föreslås för enastående arbete under pandemin

Lunds medarbetare har gjort extraordinära insatser under ett år som präglats av coronapandemin. Som tack föreslås att alla anställda ges en personalbonus i form av ett digitalt presentkort på 1000 kronor som kan användas i det lokala näringslivet i Lund.

Kommunkontoret har på uppdrag av kommunstyrelsen sedan oktober utrett frågan om personalbonus för de insatser som medarbetare i Lunds kommun har gjort under pågående pandemi.

På måndag bereder kommunstyrelsens arbetsutskott, KSAU frågan om att föreslå för kommunstyrelsen att ge alla medarbetare som är månadsavlönade och har en pågående anställning vid oktober månads utgång ett presentkortet på 1000 kronor. Det innebär att cirka 10 000 personer i Lund får del av bonusen.

- 2020 har varit ett påfrestande år för såväl våra medarbetare som för det lokala näringslivet. Med den här bonusen vill vi dels visa vår uppskattning för Lunds kommuns medarbetares betydelsefulla insatser, men också fortsätta stödja vårt lokala näringsliv, säger Fredrik Ljunghill (M), vice ordförande i kommunstyrelsen.

Alla företag med ett arbetsställe i Lunds kommun föreslås ges möjlighet att ansluta sig till presentkortet. På så sätt blir bonusen också ett stöd till det lokala näringslivet som drabbats hårt av coronapandemin. Enligt förslaget ska presentkortet vara giltigt till den 30 juni 2021. Detta för att undvika trängsel och göra det möjligt att utnyttja bonusen vid tillfällen då det går att hålla avstånd.

Kostnaden för personalbonusen är cirka 10 miljoner kronor och bekostas av årets överskott. Slutgiltigt beslut om personalbonusen kommer att fattas av kommunfullmäktige.

- Personalen har gjort fantastiska insatser under året och sett till att den kommunala välfärden och servicen fungerat även under pandemin. Nu kan vi rikta ett stort tack till dem från kommunen som dessutom gynnar det lokala näringslivet, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande.

Hanteringen av coronapandemin och omställningen som krävts i verksamheterna har ställt stora krav på de anställda i kommunen.

- Våra anställda har visat hur stark vår organisation kan vara när vi jobbar tillsammans. Det gör mig stolt och trygg i det bekymmersamma läge vi befinner oss i just nu, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör.

För mer information:

Fredrik Ljunghill (M), vice ordförande i kommunstyrelsen, e-post: fredrik.ljunghill@lund.se, telefon: 046-35 98 951.

Anders Almgren, (S), andre vice ordförande i kommunstyrelsen. Telefon: 0708-47 88 17, e-post: anders.almgren@lund.se

Christoffer Nilsson, kommundirektör. Telefon: 0722-23 11 41, e-post: christoffer.nilsson@lund.se,