Överenskommelse om klimatkontrakt stärker samarbete med Viable Cities

Överenskommelse om klimatkontrakt stärker samarbete med Viable Cities

I dag undertecknar Lunds kommun en avsiktsförklaring om ett klimatkontrakt med Viable Cities. I och med det tar Lunds kommun sikte på att delta i en ny europeisk satsning om 100 klimatneutrala städer.

Lunds kommun har tidigare beviljats medel från det strategiska innovationsprogrammet Viable Cities för projektet Klimatneutrala Lund 2030. Nu tar Viable Cities ytterligare ett steg i samarbetet med Lunds kommun, genom att ingå en avsiktsförklaring om ett klimatkontrakt.

– Som Europas ledande miljö- och klimatkommun är det naturligt att Lund tar täten mot klimatneutralitet tillsammans med det lokala näringslivet. Vi ska både blicka ut mot världen för att hitta framgångsrika exempel och nya lösningar samtidigt som vi delar med oss av våra erfarenheter, säger Philip Sandberg (L) kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Överenskommelsen undertecknades i dag, torsdagen den 23 april och innebär att Lunds kommun tillsammans med sju andra kommuner vill gå före i klimatomställningen. Det innebär också att kommunen blir en del av arbetet med att förbereda för en större ansökan om medel från EU-programmet Horisont Europa, med missionen 100 klimatneutrala städer.

– Lunds kommun har visat prov på ett ambitiöst klimatarbete och är en av de svenska kommuner som har kommit längst i sitt arbete mot klimatneutralitet. Det finns goda möjligheter för Lund att även bli en europeisk föregångskommun, något vi vill stötta inom ramen för Viable Cities uppdrag om att skynda på omställningen till klimatneutrala städer 2030, säger Olga Kordas, programchef för Viable Cities.

Nästa steg i arbetet med klimatkontraktet blir att samla aktörer i Lund som tillsammans med kommunen vill bidra till att kontraktet fylls med innehåll. Det kan handla om innovationer, investeringar eller andra insatser som bidrar till att Lund blir klimatneutralt 2030.

Om Viable Cities

Viable Cities är ett strategiskt innovationsprogram med syfte att snabba på omställningen till klimatneutrala städer 2030 med ett gott liv för alla inom planetens gränser. Genom nya former av samarbete mellan städer, näringsliv, akademi, forskningsinstitut och civilsamhälle ska Viable Cities fungera som en katalysator som mobiliserar för att ställa om våra städers sätt att fungera i linje med våra nationella miljö- och klimatmål, samt våra internationella åtaganden kopplat till Agenda 2030 och Parisavtalet.

Programmets tidsram är 2017-2030 och genomförs i en samlad satsning från Energimyndigheten, Sveriges innovationsmyndighet Vinnova och Formas - det statliga forskningsrådet för hållbar utveckling.

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun
E-post: philip.sandberg@lund.se